Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

60 kronor för en blondin

Publicerad: 20 januari 2009, 14:22

Etnografiska Museet vill få fler att besöka deras utställning om trafficking. Här är kampanjen från nystartade byrån Andersson Corradini Advertising, tidigare reklambyrån 802.


Utställningen, som startade i slutet av december, kommer att gå under hela 2009. Kampanjens syfte är dels att locka publik till utställningen men också att få folk att skänka pengar till kampen mot trafficking.

– Det här är en rätt tung utställning. Den visar modern slavhandel där människor kostar pengar. Vi tyckte att det fanns en intressant hake där, att man tar betalar för en utställning som handlar om priset på en annan människa. När man har ett sådant här tungt och laddat ämne är det lätt hänt att man bara tar en stark bild eller sak och använder sig av den i kampanjen. Vi ville göra något annat, säger Erik Höglund, copy på Andersson Corradini.

Kampanjen består dels av en affischserie och dels av gerillaaktiviteter. Bland annat har byrån satt upp lappar med telefonnummer som påminner om ”massagelappar” på olika stolpar i Stockholm. Andersson Corradini har också satt upp lappar på ställen där priset för inträde för människor är olika.

– Vi ville inte att det skulle kännas geggigt. På det här sättet, genom att finnas på ställen där priser på människor redan finns, får vi folk att reflektera över sakfrågan utan att visa hemska bilder, säger Erik Höglund.

Byrån har också tagit fram pins i olika prisklasser. Pengarna för dessa går till en stiftelse som jobbar mot trafficking.
– Kampanjen kommer att gå i två veckor men flera av enheterna kommer att ha ett längre liv.

Gör ni kampanjen pro bono?
– Etnografiska är ett museum utav flera i en grupp som vi kommer att jobba med. Just den här utställningen har vi inte tagit betalt för.

Etnografiska Museet

Byrå: Andersson Corradini
Arbetsgrupp: Eric Bolukbas ad, Erik Höglund copy, Alex Holmén projektledare, Yvonne Näsman produktionsledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.