Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

60 miljoner på spel i ny Ericssonpitch

Publicerad: 11 mars 2009, 15:25

Ett ljus i lågkonjunkturens mörker har tänts. Ericsson går ut i en rekordpitch och sätter alla sina reklamkonton på marknaden. Enligt bedömare handlar det om uppdrag för 40–60 miljoner kronor årligen – Vi söker ny kreativitet till varumärket, säger informationsdirektören Henry Sténson.


Ämnen i artikeln:

Sony Ericsson

byråspaning. Ericssons koncernchef Carl-Henric Svanberg och informationsdirektör Henry Sténson har bjudit in tio byråer i en superpitch där de sätter alla sina reklamkonton på marknaden.

Uppdraget för ­Ericsson är globalt och under februari har Ericssons team bestående av bolagets väl­meriterade informations­direktör Henry Sténson, den tidigare JKL-konsulten Helena Norrman, som är chef för den nya avdelningen marknad och intern kommunikation, och Mats Renée, chef marknadskommunikation, gått ut till tio reklambyråer med en pitchförfrågan.
Ericsson har tidigare haft en mängd byråavtal varav flera samarbeten har varit med utländska byråer. Nu för­söker man samordna så många uppdrag som möjligt till Sverige och till Stockholm.
Samtidigt försöker man minska antalet samarbeten och hoppas att byråerna kan behärska fler kompetenser.

– Vi har fokus på content och teknik. Vårt uppdrag behöver inte hamna på en byrå utan det beror på vilka konstellationer man presenterar, säger Henry Sténson.
Ericssons pitchtrojka bjöd under februari in tio byråer som i början på nästa vecka ska bantas ned till en lista på tre–fem byråer. Ericsson arbetar i dag med Digitas och Publicis men de kan snart förvänta sig att få silkessnöret.

– I princip är alla våra reklamuppdrag utom ir under upphandling, säger Henry Sténson.
Bland de inbjudna reklambyråerna värderar man Ericssons uppdrag högt. Resumé har varit i kontakt med flera inbjudna byråledare som uppskattar värdet på uppdraget till 40–60 miljoner kronor årligen.
Henry Sténson själv uppger att det handlar om ”ett tiotals miljoner årligen” och avfärdar inte byråledarnas budgetförslag helt.

– Det finns stora förhoppningar, det finns olika tidsperspektiv på de siffrorna. Det kan bli mer att göra, det går upp och ner över tid, säger Henry Sténson.
Ericsson räknar med att pitchen ska vara klar under april.

Hårda krav på ny byrå

Ericssons nya byrå måste kunna administrera en stor internationell kund och bör därför tillhöra ett nätverk eller kunna presentera ett trovärdigt globalt samarbete.
På Ericsson driver Helena Norrman ett nytt projekt fokuserat på intern kommunikation för att lyfta varumärket.  Därför bör byrån ha erfarenhet av interna processer samtidigt som en annan viktig variabel är webben. På önskelistan över egenskaper som den nya byrån ska besitta finns också:
- Högre grad av interaktivitet.
- Sociala medier.
- Högre grad av precision av det externa arbetet.
- Hitta ett nytt förhållningssätt att jobba med varumärket.

truefalse

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Sony Ericsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.