Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

7-Eleven anlitar Peacock inför expansion

Publicerad: 16 maj 2008, 08:03

Till hösten inleder 7-Eleven en omfattande expansion som ökar antalet försäljnngsställen från 76 till 189. Då anlitar man Peacock för att se över kommunikationsplattformen.


Butikskedjan 7-Eleven ägs av norska Reitan Servicehandel som även har Pressbyrån i portföljen. I dag finns 76 butiker varav ett femtiotal finns i Stockholms innerstad.

Till hösten ska kedjan expandera kraftigt genom ett samarbete med Shell. En mängd bensinstationer ska byggas om till 7-Elevenbutiker. I år byggs 20 butiker om men målet är att 7-Eleven ska få totalt 112 nya försäljningsställen.

Inför expansionen ska kedjan, som normalt inte är någon tung reklamköpare, se över sin kommunikationsplattform och det blir Peacock som får uppdraget. Johan Rosenblom är marknadschef på 7-Eleven:

– Den utmaningen vi har nu är att vi går från en lokal kedja till att bli en rikstäckande kedja. Det här är det största ombyggnadsprojektet som görs i svensk detaljhandel på många år och inräknat de andra nordiska länderna handlar det om en kostnad på 400 till 500 miljoner kronor.

Vad ska Peacock hjälpa till med?
– Det finns inte så mycket att berätta än. Vi måste se över hur vi ska kommunicera vårt erbjudande. Vi har inte planerat några kampanjer ihop men det kanske det blir sedan.

Vilken bild har folk av 7-Eleven i dag och hur vill ni förändra den?

– De tycker nog att man kan handla något snabbt, det man behöver, hos oss och att vi är tillgängliga och har bra öppettider. Det vi måste jobba på är att bli tydligare med vårt erbjudande. Det är en kommunikativ utmaning. Du kan boka tågbiljetter, surfa trådlöst i och utanför våra butiker och sådant känner inte alla till.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.