Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

7-Eleven byter namn och blir Sveriges största pizzeria med säregen estetik

Publicerad: 15 Maj 2019, 12:46

Namnet "Sette Undici Pizzeria" och klassiska röd-vit rutig tematik tar över i Drama Queens kampanj för 7-Eleven.


Ämnen i artikeln:

Drama QueenReklam7-Eleven

7-Eleven och pizza kanske mest för tankarna till de slicar som legat innanför glasdisken. Nu går kedjan över till storformat i smakerna Hawaii, Kebab, Pepperoni samt glutenfria Vesuvio och veganska VegMe. I en vecka blir varumärket Sveriges största pizzeria med den italienska översättningen av företagsnamnet – "Sette Undici Pizzeria".

Byrån Drama Queen har tagit utgångspunkt i den klassiska, och kanske inte konventionellt snygga, estetiken från svenska sunkpizzerior. Med yvig design, pizzor fotograferade rakt uppifrån och särskrivningar befinner sig kampanjen ganska långt från den fräscha New York-inspirerade butiksidentitet som präglat 7-Eleven på senare år.

I arbetet har Drama Queen ställt sig frågan – "hur hade en vanlig pizzeria gjort?" För att sedan bestämma sig för en logotyp, fotomanér, mönster, rubriker och typsnitt.

Kampanjen kommer att gå upp i 7-Elevens 80 butiker i Sverige. Övriga media är digital OOH (bland annat en spektakulär skylt på Stureplan), kanal-ID, digitalannonsering, sociala medier och ett influencersamarbete med JLC som redan har över 300000 visningar.

– För oss har det varit jättekul att gräva i den svenska pizzeriakulturen och skapa ett språk som är generöst och humoristiskt, och samtidigt ger ledtrådar om att det finns något annat där bakom, säger Mårten Knutsson, chief creative officer på Drama Queen.

– Utomhusreklamen kommunicerar att Sette Undici är en pizzeria med ovanligt brett sortiment Det är den enda pizzerian där man kan köpa mjölk, snus och matsäck åt barnen samtidigt som man får med sig pizzor hem, förklarar executive creative director John Lagerqvist.

Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Reitan Convenience
Inköps- och marknadsdirektör: Anna-Maria Carnemark
Marknadschef: Amanda Mompalao de Piro
Kampanjansvarig: Charlotte Svanström
Head of marketing: Lennart Schultz
Reklambyrå: Drama Queen
Creative directors: Mårten Knutsson, John Lagerqvist
Account director: Sara Forssberg
Account manager: Sara Kindbom
Strategy director: Annika Rehn Frobell
Art Director: Morten Hafsø
Copywriter: Anna Perrolf
Design: Fredrik Lindquist, Anna-Karin Rosén
Final art: Katarina Sjölinder
Motion graphics: Emma Zaremba
Content manager: Emelie Eriksson
Junior designer: Malin Forsberg Kåre
Mediebyrå: Carat
Client director: Camilla Casslemar
Activation manager: Sophie Stjärne
Fotograf: Pelle Lundberg
Retusch: Johan Wallgren

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Drama QueenReklam7-Eleven

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.