Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

7 förbjudna reklamfilmer

Publicerad: 17 april 2015, 12:55

Hyundai med döden som skådespelare.

En rysk tv-kanal satte 18-årsgräns på Hillary Clintons kampanjfilm i veckan. Anledningen? Två personer av samma kön håller varandra i handen. Resumé har plockat fram ett gäng andra reklamfilmer som förbjudits av betydligt tydligare anledningar.


Ämnen i artikeln:

ToyotaDurex

Se filmerna längst ner i artikeln.

1. "Slim Milk"
Det verkar vara viktigt att vara smal. Det är i alla fall slutsatsen i den här thailändska reklamfilmen som ska marknadsföra en smaldryck. Den fick inte längre visas 2010.

2. "Feeling is everything"
I ett försök att sälja fler kondomer klädde satte Durex på ett gäng skådespelare minst sagt speciella outfits. Varningslamporna blinkade hos britterna och reklamen förbjöds 2000.

3. "Bunker"
Den spanska skobutiken Satisfashion Footwear anspelade på helt andra saker än att putsa skorna och reklamen förbjöds 2006.

4. "Worth a sin"
När Créme D'or i Schweiz försöker sälja glass gör de möjligtvis det lite otraditionellt. Reklamen förbjöds 2004.

5. Toyota
Toyota-reklamen ansågs uppmana till offensivt beteende och fick därför inte längre visas i Nya Zeeland. Året var 2006.

6. "Hyundai Veloster"
När Hyundai skulle marknadsföra sin bilmodell Veloster i Nerderländerna var döden ytterst närvarande. Reklamen slutade visas i nederländsk tv 2011.

7. "Vim Cleaning Cream"
Filmen vann ett guldlejon i Cannes 2005 men förbjöds samma år i Canada.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ToyotaDurex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.