Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

7 kändisar vi vill se som reklamansikten

Publicerad: 2 April 2015, 09:31

Reklamansikten i framtiden?

Ulf Brunnberg leker med Lego och kungen myser i underställ. Så här i påsktider passar Resumé på att drömma lite. Här är kändisarna vi gärna ser gör reklam.


Ämnen i artikeln:

KronfågelJohn GuidettiVolvoJeanette BonnierMona SahlinLegoUber

1) Ulf Brunnberg/Lego
För några år sedan höll skådespelaren en brandtal om att han vill se en manskanal i tv med motorcyklar, boxning, båtar och annat "manligt".
– Tänk att som man slippa ta del av all feminism som vräks ut ständigt av diverse media, sade han i programmet.
Vi på Resumé tog oss friheten att placera Ulf Brunnberg i den kontext han vill vara. Från hans vardagsrum på Lidingö gör Lego en webb tv-serie där skådespelaren får fria händer att skapa vad han vill på golvet– med olika byggsatser från Lego. Pirater, riddare, rymden, poliser – manligare kan det inte bli.

Leker som en man

2) Mona Sahlin/Toblerone
Det är snart 20 år sedan och allt är förlåtet. Det vore befriande att se den förre S-ledaren återförenas med sin favoritchoklad. Tänk er en utomhustavla där en leende Mona Sahlin håller två Toblerone i händerna med texten "Det här är mitt privatliv". Kan Eurocard tänka sig ett samarbete?

3) John Guidetti/Kronfågel
Fotbollstalangen käkade dåligt stekt kyckling, missade Fotbolls-EM 2012 och karriären fick sig en rejäl törn. Men den kaxige stjärnan har självdistans och är överraskande bra på att rappa. Ofattbart att inte Kronfågel eller deras konkurrenter inte hakade på händelsen för tre år sedan. Resumé skulle vilja se ett reklamkoncept där John Guidetti lär sig tillaga kyckling med en stjärnkock. Kanske kan de övertyga honom att leverera en ny variant av "Kyckling på fredag"?

Kyckling på fredag?

4) Per G Gyllenhammar/Volvo
De senaste har kinesiskt-ägda biljätten med framgång gjort reklam som knyter Volvo närmare de svenska rötterna. Ingen person kan vara mer synonym med Volvo än Pehr G. Gyllenhammar. Tänk er storytelling på den särpräglade amerikansk-göteborgskan där "Grynet" går runt på Hisingen och Torslandaverken, berättar anekdoter och blir barnsligt nostalgisk. "Made by PG"

5) Jeanette Bonnier/Kulturama
Med en stämma hämtad från Dramaten och en pondus som får de värsta alfahannarna att framstå som nattvardsbarn har Bonniers största ägare stor potential som radioröst. I personliga monologer där hon berättar om sin kärlek till konsten kan hon locka stundenter till Kulturamas kurser.

En röst som för tankarna till Dramaten

6) Carl XI Gustaf/Helly Hansen
Han må se förvirrad ut och ibland är hans tal obegripliga. Samtidigt: Alltid proper vare sig det gäller skräddarsydda kostymer, glänsande oljerockar eller röda manschesterbyxor med playboyaura. Vi vet att kungen är en friluftsmänniska som gärna vistas i skogen, men också i skidbacken där det är kallt. Killen måste ju ha ett bra underställ att mysa i när han kommer hem. Under copyn "Helly Hansen är kungligt" går kungen chosefritt in på After Skin, ignorerar gästernas blickar och beställer en kopp choklad.  

7) Blondinbella/Uber
På sin blogg har hon flera gånger anmälts för smygreklam. Nu är det dags för Blondinbella att göra reklam – på riktigt. Som den urbana människan hon är kanske Uber vore en intressant match. Hipster-credhyllan skulle förmodligen rasa, samtidigt kan premium-taxin säkra återväxten på Östermalm.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.