Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

8 av 10 negativa till kändisar i spelreklam

Publicerad: 27 December 2018, 08:14

Zlatan och skådespelaren Dragomir Mrsic för Bethard och skådespelaren Mikael Persbrandt för Bet 365.

Kändisar i spelreklam är en vanlig syn i dag. Detta trots att åtta av tio är negativa till att kända personer gör reklam för spelbolag. Det visar en undersökning från Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamSveriges AnnonsörerReklam

Snart träder en omreglering av spelmarknaden i kraft, och den kommer i allra högsta grad påverka bolagens marknadsföring och reklam. Inför den fick 1024 svenskar frågan "Idag gör flera kända personer reklam för spel och spelbolag. Vilken är din inställning till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag?"

Åttio procent är ganska eller mycket negativa till det. Mest negativa är kvinnor (84 procent), personer i åldrarna 65-79 (87 procent) och boende i Småland och öarna (93 procent).

18 procent av de tillfrågade är varken positiva eller negativa och bara en procent är ganska positiv. Ingen är mycket positiv.

– Spelbolagsreklam syns ofta, och diskuteras mer därtill. I tidigare undersökningar kan vi se att spelbranschen, generellt, har ett trovärdighetsproblem, något som troligen också spelar in när det kommer till vad svenskarna tycker om att kändisar gör spelreklam. Det vill säga att man generellt sett är negativt inställd och då avspeglar det sig in i att man trycker att det är negativt att kändisar frontar spelreklamen, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Fördelningen i sin helhet:

Mycket positiv 0 %
Ganska positiv 1 %
Varken positiv eller negativ 18 %
Ganska negativ 22 %
Mycket negativ 58 %
Vet inte 1 %

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.