Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

8 av 10 ungdomar jagar prylar via mobilen

Publicerad: 11 mars 2014, 13:57

Foto: Pressbild.

Varannan svensk använder mobilen för att söka efter information idag. För målgruppen 18-24 år ligger andelen på hela 77 procent och gruppen 25-34 har en andel på 81 procent. Det visar en undersökning från TNS Sifo, som har utförts på uppdrag av Eniro.


Den digitala marknadsföringen har ökat med 30 procent till 9,4 miljarder  kronor under de senaste tre åren, vilket motsvarar en tredjedel av  mediemarknaden, enligt IRM.  

Mobil marknadsföring har gått från  200-900 miljoner kronor under motsvarande period och förväntas öka till  1,5 miljarder kronor i år, enligt Institutet för reklam- och  mediestatistik, IRM.

En TNS Sifo-undersökning visar nu att den snabba  digitala utvecklingen har fått stor påverkan på svenskarnas sökbeteende –  varannan person söker idag efter information via mobila enheter och cirka 8  av 10 bland yngre målgrupper.

Här letar man bland annat efter  information om alltifrån pris, produktbilder och vilka butiker som har  en viss vara till adressen och vägbeskrivningar till butiken.

47  procent av befolkningen uppger också att man söker efter ett annat  företag eller varumärke om man inte hittar vad man letar efter.

Svenskarna är fortfarande ganska traditionella när det gäller själva köpet.
–  En annan intressant slutsats är att även om söket görs digitalt, sker  köpet fortfarande lokalt i många fall, säger Magdalena Bonde, vd för  Eniro Sverige i en kommentar.

Undersökningen skedde med hjälp av en  webbenkät under december 2013 och januari 2013 i Sverige (TNS Sifo),  Norge (TNS Gallup) och Danmark (TNS Gallup).

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.