Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

9 milstolpar från Guldäggets historia

Publicerad: 24 april 2015, 12:55

Överblicksbild från Guldägget 2012

Foto: Björn Elgstrand

På onsdags är det dags för Guldägget på Waterfront. Det är den 54:e upplagan av reklamtävlingen och mycket vatten har runnit under broarna. Resumé passar på att lista några höjdpunkter från Guldäggets historia.


Ämnen i artikeln:

Anna QvennerstedtKommPlatinaakademinGuldägget

1. Starten
Idén till Guldägget togs fram av SAFFT (Sveriges Affischtecknares Förening) 1960. Det var byrån Melin & Österlin som gav tävlingen namnet Guldägget eftersom den går av stapeln i påsktider. När den första utdelningen av Guldägget ägde rum året efter delades 17 ägg ut. Jane Bark var då ensam kvinna bland vinnarna

Åke Lindbergs 20 år gamla fax är en klassiker

2. Skandalen

Enligt ett avtal skulle Guldägget som vanligt ge förhandsinformation mot  att redaktionerna inte avslöjade vinnarna. 1995 vek Reklamförbundet av från regeln och bjöd in alla intresserade tidningar, med undantag av Resumé. Reportern Åke Lindberg, som precis hade dragit igång nyhetsbrevet "Dagens Resumé", lyckades dock få tag på vinnarlistan innan. Det var då han tog initiativet att avslöja vinnarna innan galan. Genom ett fax dog spänningen helt, men Åke Lindberg hade ändå mod nog att gå på Guldäggsfesten där han mötte en irriterad bransch.

3. Hall of Fame
1975, instiftades Platinaägget. Ett slags Hall of Fame för den svenska reklambranschen och en personlig utmärkelse där reklamare prisas för sin gärning. Först att tilldelas priset var Alf Mork och det skulle dröja tio år innan den första kvinnan, återigen Jane Bark, valdes in i Platinaakademin. 2013 lämnade Lars Hall sällskapet i protest mot mansdominansen och året efter blev Forsman & Bodenfors art director Silla Levin blott den tredje kvinnan att tilldelas ett Platinaägg.

4. Nya kategorier
Guldägget präglar branschens utveckling. 1981 kom reklamfilm som en ny kategori, 1994 radioreklam och 1997 började man att dela ut guldägg i internetreklam. Under 2000-talet har det varit en stor omsättning bland kategorierna. Bland annat 2004 då det instiftades en särskild kategori för Alternativa Media och 2008 då PR-kategorin hade premiär. Det senaste tillskottet i prisfloran är onlinefilm som är ny för 2015.

5. Lars Adaktusson dansar och sjunger
2008 hölls Guldägget på Konserthuset. Konferencier för galan blev något oväntat journalisten Lars Adaktusson. I öppningsnumret överraskar han reklambranschen med sin självdistans. Mitt bland dansare dök den rutinerade reportern upp i smoking. Dansandes sjöng han en kabaré-låt om sin karriär.

6. Pionjären
2010 blev Forsman & Bodenfors stjärncopy Anna Qvennerstedt Guldäggets första kvinnliga juryordförande. Tove Langseth på DDB Stockholm gick i hennes fotspår förra året.

7. Lokalerna
Guldägget har huserat på flera platser under åren. 1962 delades äggen på Lundgrens Bokhandel i Malmö. När det var som blötast var Globen tävlingens mecka och sedan gick turen över till Konserthuset. Sedan 2011 är Waterfront platsen för branschens stora fest.

Joakim Jonasson försökte utmana Guldägget på 1990-talet

8. Utbrytarna
Under 1990-talet bryter sig en falang, med den tidens succébyrå Paradisets kreatör Joakim Jonasson i spetsen, ur Sveriges Reklamförbund. De bildar Föreningen O och vill ta över Guldägget. För några år sedan försökte även Resumé utmana branschens heliga tillställning. Så här i efterhand kan man slå fast att inget av kuppförsöken lyckades särskilt väl.  

9. Dominanten
Redan på 1980-talet riktades kritik mot Guldägget då tre byråer med rötter i Arbmans: Hall & Cederquist, Brindfors och Falk & Pihl vann de flesta av priserna. Under 2010-talet har Forsman & Bodenfors varit den starkast lysande stjärnan på den svenska byråhimlen. 2012 kammade byrån hem över hälften av guldäggen, 7 av 13.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News