Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

9 reklamsnackisar som stack ut i bruset 2015

Publicerad: 15 December 2015, 13:50

Vissa reklamhändelser kom att uppmärksammas mer än andra.

Foto: Montage/Andreas Elgstrand.

David Sundin, Hans Mosesson och Avicii, kritik, rosor och skandaler. Det är några av huvudingredienserna när Resumé listar årets reklamsnackisar.


Ämnen i artikeln:

David SundinInstagramLidlHans MosessonElmsta 3000 horror festIcaCannes Lions 2015Ica-Stig

Ica-Stigs reträtt
Den 18 januari slog den ner som en bomb i Sverige. Nyheten om att Hans Mosesson slutar i Icas reklamfilmer – efter över 13 år. Kvällstidningarna gick banans med flashverktyget och hela Sverige tycktes engagerad i matvaruhandlarens reträtt.

David Sundins alla knäck
Hyundai, Gilette, Com Hem, Lufthansa, Toborrow, Mobilbet och Hemfrid. Great Works-grundaren David Sundin svingar vilt när han väljer uppdragsgivare. På köpet har han blivit ett välkänt reklamansikte hemma i stugorna. Det har säkerligen klirrat till lite i kassan också.

Porrskandalen i Cannes
Kritiken kom som ett brev på posten. När den franska vuxenfilmsleverantören Marc Dorcel vann guld i Cannes Lions i somras var det många i reklambranschen som såg rött. Ingos ecd Björn Ståhl, som satt med i juryn var emot att kampanjen #handsoff skulle vinna, men fick förklara hur de andra medlemmarna resonerat.

Avicii körde Volvobil – men saknade körkort
Tim "Avicii" Bergling må vara en fena på housemusik – men tydligen sämre på att köra bil. I alla fall på lagligt vis. När Volvo slog på stora trumman och presenterade Avicii som nytt ansikte utåt, glömde de att berätta om en liten detalj: Housestjärnan saknade körkort.

Djävulskuppen
I somras kunde Svenska Dagbladets läsare stifta bekantskap med en minst sagt speciell bebis på familjesidorna. Bebisen hette Lucy och hade en lugg formerad till tre sexor. Det hela visade sig vara en kupp för skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest, signerad Saatchi & Saatchi. Kort sagt kan vi slå fast att det blev en rätt billig investering för ett enormt genomslag.

Lidl:s Nobelkupp
Lidl har en tradition av att leka med bokstäver – och skapa snackisar. Så var även fallet i förra veckan. "Le Bon" blev plötsligt "Nobel" – en finmiddag, fast för folket.

Annonsernas intåg i Instagram
Plötsligt händer det. Det blev vi alla varse tidigare i höstas när bildflödet på Instagram plötsligt också bestod av annonser. Medan annonsörerna jublade surnade användarna till. "Varför reklam???!!!", "Vadfan är detta för skit?" och Reklam??? Nej vafaaan", var några av de frustrerade utrop som prydde annonsernas kommentarsfält.

Slöjdebatten
För att visa på mångfalden lät både H&M och Åhléns sina modeller bära slöja i höstkampanjerna. Det fick folk att protestera högljutt. Bland dem fanns Folkpartisten Gulan Avci som menade att diktaturregimer använder slöjan till att förtrycka flickor och kvinnor.

Vintersaga
Zlatan gjorde succé i Volvos Made by Sweden. Frågan alla ställde sig var hur Forsman & Bodenfors toppa det. I våras släpptes så Vintersaga där en kändis bytts ut mot flera: Jason "Timbuktu" Diakité, Emma Green, Carin Rodebjer, Oskar Linnros, Amanda Bergman och Börje Salming.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.