Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 oktober 2014, 09:54
Några olika exempel på u-båtskampanjer.
Sverige har drabbats av ubåtsfeber. En reklamfilm på temat skulle garanterat få tittarna att haja till. Här är nio klassiska exempel på kampanjer som leker med livet under vattenytan.
När Försvarsmakten gick ut med sin nya kampanj i dag sa marknadschefen att de inte ville koppla samman den med ubåtsjakten i Stockholms skärgård. Men tänk istället tvärt om.
Samtliga nyhetsmedier domineras av den potentiella inkräktningen. Reportrar i helikoptrar och på båtar rapporterar frenetiskt om minsta lilla krusning på vattenytan. Vibbarna från 1980-talets ubåtsnoja är påtagliga. Varför inte ta steget och spela på det som alla svenskar snackar om?
Genom reklamhistorien finns det många exempel på kampanjer med u-båtstema. Alltifrån svenska kaffemärket Gevalia till ungerska operatören Pannon har gjort det. Att anspela det okända livet under vattenytan verkar kunna kränga vilka produkter som helst – öl, synundersökningar eller hamburgare.
Eller varför inte anspela på nödanropet, som SvD avslöjade i helgen (vilket senare dementerades)? Det har redan med framgång testats av språkkursföretaget Berlitz, vars reklamfilm du kan se nedan.
Här är nio kampanjer vi minns:
Fredrik Thambert