Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

9 ubåtskampanjer som borde dammas av nu

Publicerad: 20 Oktober 2014, 09:54

Några olika exempel på u-båtskampanjer.

Sverige har drabbats av ubåtsfeber. En reklamfilm på temat skulle garanterat få tittarna att haja till. Här är nio klassiska exempel på kampanjer som leker med livet under vattenytan.


Ämnen i artikeln:

SpecsaversGevaliaBudweiserMcDonalds

När Försvarsmakten gick ut med sin nya kampanj i dag sa marknadschefen att de inte ville koppla samman den med ubåtsjakten i Stockholms skärgård.   Men tänk istället tvärt om.

Samtliga nyhetsmedier domineras av den potentiella inkräktningen. Reportrar i helikoptrar och på båtar rapporterar frenetiskt om minsta lilla krusning på vattenytan. Vibbarna från 1980-talets ubåtsnoja är påtagliga. Varför inte ta steget och spela på det som alla svenskar snackar om?   

Genom reklamhistorien finns det många exempel på kampanjer med u-båtstema. Alltifrån svenska kaffemärket Gevalia till ungerska operatören Pannon har gjort det. Att anspela det okända livet under vattenytan verkar kunna kränga vilka produkter som helst – öl, synundersökningar eller hamburgare.

Eller varför inte anspela på nödanropet, som SvD avslöjade i helgen (vilket senare dementerades)? Det har redan med framgång testats av språkkursföretaget Berlitz, vars reklamfilm du kan se nedan.

Här är nio kampanjer vi minns:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.