Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

90-talets Golden Boy tillbaka i Sverige

Publicerad: 16 Januari 2014, 08:29

Joakim Jonason är tillbaka i Sverige, på AWB.

90-talets Golden Boy i svenska reklambranschen – Paradis-grundaren Joakim Jonason – har flyttat hem efter många år utomlands. Nya jobbet: cd och partner på AWB.


Ämnen i artikeln:

Joakim JonasonAWB

Joakim Jonason var reklamens Golden Boy på 90-talet. 1990 grundade han reklambyrån Paradiset tillsammans med Stefan Öström och Björn Rietz.  Paradiset blev en maktfaktor inom svensk reklam under tio års tid. Som  creativ director rattade han Diesel-kontot och den historiska  "Succesful living" kampanjen, där Diesel lyckades rubba Levi's dominans på jeansmarknaden.

– Det känns spännande att vara tillbaka i Sverige. I AWB har jag hittat  en byrå med stor potential och jag ser fram emot att tillsammans med  teamet skapa kommunikation i världsklass, säger Jocke Jonason i ett pressmeddelande.

– Vi är självklart glada att ha Jocke ombord. I och med rekryteringen så  adderar vi ytterligare strategisk och kreativ kompetens till AWB, säger  Jimmy Johansson, vd.

De senaste åren har Joakim Jonason bott i bergen ovanför Marbella. Resumé gjorde en längre intervju med honom i december 2011. Den kan du läsa här.

Fakta/Joakim Jonason

Ålder: 58 i år
Motionerar: Spelar tennis, springer och cyklar.
Saknar från Sverige: Bryggkaffet
Mentor: Michael Conrad (Leo Burnett och TBWA)
Karriär (urval): Kundansvarig på Alinder & Co och Aggerborg
Internationell marknadschef på H&M
Grundare och CD på Paradiset
Grundare för byrån Made under Leo Burnett Group
Internationell CD på Scholz and Friends
Priser: 2 Grand Prix i Cannes, 5 Grand Prix från Clio och Eurobest, 6 guldägg.
Nätverk: Håller fortfarande kontakterna med gamla kollegor från Paradistiden. "Plus en massa nya galningar" som Micke Moon, Jimmy Johansson och Nicke Bergström. Har blivit bra vän med flera av de gamla kunderna. Bl.a. Björn Borg-grundaren Anders Arnborger, numera Cirque Deluxe.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Joakim JonasonAWB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.