Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

90-talsflirt ska ge Explorer revansch

Publicerad: 25 januari 2013, 13:16

Webbläsaren Explorer dominerade marknaden på 1990-talet innan man blev ifrånsprungna av konkurrenterna. I onsdags rullade man ut den virala kampanjen "Child of the 90's" på Youtube. På två dagar har filmen nått över en miljon visningar.


På 1990-talet var Internet Explorer marknadsledande bland webbläsare. Företaget hade över positionen från Netscape Navigator genom att börja dela ut webbläsaren gratis. Explorer dominerade en bit in på 2000-talet.

I dag är Windows webbläsare nästintill bortglömd och undanskuffad till förmån för Google Chrome, Safari och Firefox. I den virala filmen "Child of the 90's" som släpptes i onsdags hyllar företaget decenniet där man byggde sin storhetstid och "Generation Y".

Jojon, disketten, magväskan, tamagochin, penntrollet och vattengeväret är exempel på barnomstrivia som Explorer lyfter fram i filmen. Man passar dessutom att skicka en passning till samtiden.

"Du behövde inte oroa dig för ett nyhetsflöde fullt med bonddjur".

På knappa två dagar har filmen nått över en miljon visningar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.