Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

98 anmälningar mot Arlas miljömärkning bara i oktober

Publicerad: 17 Oktober 2019, 10:57

Vid sidan av striden mellan Oatly och mjölkindustrin har flera konsumenter reagerat mot Arlas användning av märkningen "netto-noll klimatavtryck" på förpackningarna i det ekologiska sortimentet. Enligt Arla lever märkningen helt upp till internationell standard.


Ämnen i artikeln:

ArlaHållbarhetBjörn RietzReklam

Bara några dagar efter att Oatlys omtalade kampanj började rulla, lanserade Arla sitt "klimatneutrala" mejerisortiment den 14 september. Här märktes alla ekoprodukter under varumärket Arla Ko EKO med texten "netto noll klimatavtryck" på förpackningarna. På sin egen hemsida beskriver mejerijätten satsningen som "de första klimatneutrala produkterna i världen!". Lanseringen är en del av Arlas strategi att ha netto noll klimatavtryck senast 2045.

Med "netto noll klimatavtryck" hänvisar Arla till att alla utsläpp av växthusgaser som är kopplade till produkterna kommer balanseras med handlingar för att motverka koldioxidutsläpp i motsvarande mängd. Den totala effekten på klimatet blir således noll.

Nu har en stor mängd anmälningar kommit in till Konsumentverket gällande miljömärkningen. 105 anmälningar har gjorts mot Arla sedan lanseringen av märkningen den 16 september, 98 av anmälningarna inkom till mydnigheten bara under oktober.

Resumé har tagit del av några av anmälningarna som alla anklagar Arla för vilseledande marknadsföringen.

"Det hävdar att mjölk ger noll klimatavtryck, när det däremot ger ett stort klimatavtryck. Oavsett eventuell klimatkompensering, som kan ge nån minimal effekt om 50-100 år.", skriver en anmälare.

En annan skriver:
"Arlas reklam för deras ko eko-produkter ger intrycket av att produkterna i sig inte har något som helst negativt klimatavtryck, vilket är helt befängt och osant. De använder uttrycket "netto noll klimatavtryck" som inte är ett vedertaget koncept, utan påhittat av Arla, och som inte någonstans förklaras."


"Arla skriver på sina förpackningar att utsläppen för deras ekologiska mjölk har noll klimatavtryck, vilket är vilseledande och felaktigt!", skriver en annan i sin anmälan till Konsumentverket.

Diskussionen om huruvida begrepp som "klimatneutral" och "klimatpositiv" borde användas i marknadsföringen har fått större betydelse det senaste åren i takt med att hållbarhet har kommit högre upp på agendan och blivit en alltmer attraktiv position för många varumärken. Så sent som de senaste veckorna har Junos konsult Fredrik Elisson och Vings kommunikationschef Fredrik Henriksson diskusterat giltigheten av orden i flera debattartiklar.

Arlas presschef Erik Bratthall har ännu inte tagit del av anmälningarna till Konsumentverket när Resumé når honom, men hänvisar till att mejerijättens uträckning är granskad av revisionsbyrån EY och att företaget har använt sig av internationell standard för klimatmärkning. Han understryker också att rapporten som ligger till grund för beräkningarna finns på företagets hemsida.

– Vi kan konstatera att vår uträkning bakom netto-noll klimatavtryck är gjord av tredjeparts experten U&We enligt ISO Standard 14021 för Klimat Neutralitet och ISO 14067 och Greenhouse Gas Protocol. Uträkningen är granskad och reviderad av revisionsbyrån EY. Vi kompenserar hela vägen från ko till konsument.

– Så alla de konsumenter som vill köpa en klimatneutral ekologisk mejeriprodukt kan vara säkra på att vi har gjort detta enligt alla de regler som finns. Vi välkomnar en eventuell granskning.

Noterbart är att anmälningarna till Konsumentverket kommer i en tid där Arla och Oatly har debatterat respektive företags klimatpåverkan efter lanseringen av Oatlys kampanj "Spola mjölken" tidigare under hösten där havredrycken bland annat valde att varumärkesregistrera Arlas kampanjnamn "brölk", "pjölk", "sölk" och "trölk" som tidigare har använts i Åkestam Holsts kampanj för mejerijätten "Bara mjölk smakar mjölk".  

Resumé har tidigare rapporterat mot anmälnningarna till Konsumentverket riktade mot Oatlys reklam i september månad.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.