Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”A-Com är på frammarsch”

Publicerad: 25 Juni 2012, 12:55

Martin Hultqvist, vd A-Com-gruppen.

Foto: Pressbild.

A-Com fick nyligen in 44 miljoner kronor i en nyemission och har precis använt delar av pengarna till att köpa reklambyrån Locomotiv Action Marketing för 4,5 miljoner kronor: – A-Com är finansiellt starka, vi har fina bolag i portföljen och kan nu även lägga till Locomotiv som ett alternativ. Jag skulle vilja hävda att A-Com är på frammarsch, säger Martin Hultvist, vd på A-Com-gruppen.


Ämnen i artikeln:

DifferA-ComLocomotiv

I dagarna stod det klart att A-Com köper Locomotiv Action Marketing  för 4,5 miljoner kronor och slår ihop det med Wiley/Y&R. Den nya  byrån ska heta Locomotiv/Wiley och kommer att jobba både strategiskt och  taktiskt.

– Locomotiv  kan det här med kommunikation i butik. Med  övriga bolag Inom A-Com såsom  Differ som är experter på strategiskt  varumärkesbyggande och Brand Support som bland annat utbildar och  arbetar med säljdrivande aktiviteter  blir vi väldigt slagkraftiga, säger Martin Hultvist, vd för A-Com-gruppen i en  kommentar.

Han menar att A-Com-gruppen blir en one-stop-shop i och med förvärvet och får ett särskilt starkt  retailerbjudande,

A-Com-gruppen hade ett finansnetto på minus 32,8  miljoner kronor under 2009.  Förlusten året därefter hamnade på 17,3  miljoner kronor.

Martin Hultqvist gick in som vd för A-Com-gruppen  i november 2010. Han kommer närmast från en roll som vd för  It-/management-konsultbolaget Affecto.

A-Com har redovisat en förlust  på 33,2 miljoner kronor under årets första nio månader för 2011, men nu  räknar Martin Hultqvist med ett betydligt bättre resultat framöver och  här ska Locomotiv-förvärvet bidra till detta:

– Vi har fått positiva signaler från alla våra kunder angående förvärvet av Locomotiv, säger Martin Hultqvist.

Locomotiv tillhörde A-Com en gång i tiden, men blev ett självständigt bolag 2003.

Locomotiv har dock hela tiden suttit i samma lokaler som Brand Support:

–  Brand Support har haft ett långt samarbete med Locomotiv under den här  tiden – på bland annat Sony Mobile - så det kändes som ett ganska  naturligt val och ger fina synergieffekter för oss, säger Martin  Hultqvist.

A-Com har nyligen fått in 44 miljoner kronor i en nyemission.

Locomotiv-förvärvet  för 4,5 miljoner kronor har dels skett med likvida medel, dels med  hjälp av aktier – köpeskillingen baseras på Locomotivs genomsnittliga  resultat på EBIT-nivå under de senaste två räkenskapsåren.

Han utesluter inte att A-Com kan komma att genomföra ytterligare förvärv framöver:

– Locomotiv är bara den senaste pusselbiten, inte den sista, säger Martin Hultqvist.

Hur länge räknar ni med att nyemissionen på 44 miljoner kronor räcker?
–  Vår målsättning är att skapa ett positivt kassaflöde så jag hoppas att  pengarna ska räcka i all oändlighet, säger Martin Hultqvist.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DifferA-ComLocomotiv

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.