Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

A-com köper upp dotterbolag

Publicerad: 9 Februari 2010, 14:49

Börsnoterade reklamkoncernen A-Com köper ut delägaren Lars Söderqvist ur bolaget Brand Support. Söderqvist får A-Com-aktier och en styrelseplats i moderbolaget.


Ämnen i artikeln:

A-Com

Lars Söderqvist och A-Com har ägt 50 procent var av butiksmarknadsbyrån Brand Support. När Söderqvist nu säljer sin halva till A-Com får han 22.496.027 nyemitterade aktier i A-Com. Det motsvarar, enligt dagens aktiekurs, mellan 23 och 24 miljoner kronor.

Eftersom det totala antalet aktier i A-Com före nyemissionen till Söderqvist var 42 575 170 stycken ger affären Söderqvist ett ägande som överstiger 30 procent av bolaget, vilket innebär egentligen att han måste lägga bud på hela  A-Com.

Men Söderqvist  har förbundit sig att sälja aktier så han kommer under budpliktsgränsen. Han kommer ändå att vara kvar som en stor ägare i A-Com eftersom han samtidigt förbundit sig att äga mer än 10 procent i åtminstone tolv månader framöver.

Lars Söderqvist säger i ett pressmeddelande att han ser långsiktigt på sitt ägande i A-Com:
– Jag ser fram emot att fortsätta att utveckla Brand Support. Eftersom jag har en stark tro på A-Coms framtid ser jag det som en stor möjlighet att få glädje av hela gruppens utveckling i egen¬skap av aktieägare och styrelseledamot i A-Com. Det ger mig en ytterligare sporre att fortsätta driva Brand Support framgångsrikt i samarbete med övriga bolag i gruppen.

Uppköpet av Brand Support löser, enligt A-Com, ett problem A-Com dragits med: att för stor vinst från dotterbolagen går till delägarna och inte till koncernens aktieägare. Affären löser, enligt pressmeddelandet ”det hittillsvarande problemet med minoritetens alltför stora andel av det samlade resultatet i A-Comkoncernen. Förvärvet möjliggör för A-Coms aktieägare att tillgodogöra sig en större del av de vinster som genereras i koncernen”.
– Förvärvet är dessutom ännu ett viktigt steg i strategin att öka A-Coms ägarandel i mogna och lönsamma bolag, säger Johan Hessius, ordförande för A-Com.
– Genom dagens avtal ökar A Coms aktieägares andel av resultatet samtidigt som Lars får incitament i det gemensamma bolaget A-Com och kan bidra till utvecklingen av hela A-Comgruppen genom sin representation i styrelsen.

Affären är villkorad av att bolagsstämman i mars godkänner affären. Då ska också de övriga storägarna, Arvid Svensson Invest AB och Case fonder, föreslå Lars Söderqvist till ny styrelseledamot i A-Com AB, vilket Söderqvist sagt att han accepterar.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

A-Com

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.