Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

A-Com mörkade byråflykt för aktieägarna

Publicerad: 2 Februari 2011, 12:24

I förra veckan offentliggjorde A-Com att man avvecklar reklambyrån Aastroem & Co. Enligt tidigare medarbetare på Aastroem & Co bröt man med A-Com redan 1 september 2010 och tog med sig alla kunder till A plus M. Tigandet mot aktieägarna A-Com bryter mot Stockholmsbörsens informationsregler.


Ämnen i artikeln:

A-Com

Foto: Stig-Göran Nilsson / SCANPIX.

25 januari gick reklamkoncernen A-Com ut med att man lägger ner reklambyrån Aastroem & Co under första kvartalet 2010. En uppgift i pressmeddelandet som i veckan ändrades till första kvartalet 2011. Enligt de tidigare Aastroemanställda som Resumé talat med flyttade Aastroem & Co ut från A-Com och tog med sig alla kunder till den nya reklambyrån A plus M redan 1 september 2010.

A-Com har därmed mörkat en nedlagd verksamhet som omsatte över tolv miljoner under 2009 i närmare fem månader. I pressmeddelandet anges bristande lönsamhet som orsaken till avvecklingen. Aastroem & Co gjorde en vinst på över 1,2 miljoner (mer än tio procent av omsättningen) under 2009 och har uppnått liknande resultat under de närmast föregående åren.

Stockholmsbörsens enhet för bolagsövervakning kan inte uttala sig i enskilda ärenden. Om regelbrott misstänks är Nasdaqs diciplinnämnd nästa instans för A-Com. Påföjderna för informationsöverträdelser sträcker sig från varningar till vitesbelopp 100.000-5.000.000 och i värsta fall avregistrering.

Resume.se har försökt nå A-Coms vd Martin Hultqvist för en telefonintervju.

Några av punkterna A-Com bryter mot i Nasdaq OMX: s regelverk för emittenter:

*   3.1.1 Generalklausul: ”Bolaget ska så snart som möjligt offentliggöra information om händelser och omständigheter som är av kurspåverkande natur.”

–       A-Com väntade från 1 september 2010 till 25 januari 2011 innan man redovisade verksamheten på Aastroem & Co upphörde.

*     3.1.2 Korrekt och relevant information: ”Information som ofentligörs av bolaget ska vara korrekt, relevant och tydlig och får inte vara vilseledande.”

–       A-Com motiverade beslutet om A-Com nedläggning p.g.a. bristande lönsamhet. Reklambyrån gjorde 10-procentig vinst under lågkonjunktursåret 2009.

*      3.3.2 Genomgripande förändringar: ”Om bolaget under en kort tidsperiod genomgår väsentlig förändring eller förändrar sin verksamhet på annat sätt i en sådan omfattning att bolaget framstår som ett nytt företag, ska blaget offentligöra information om förändringen och dess konsekvenser”

– A-Com meddelade inte att Aastroem & Co: s verksamhet avslutades den 1 september och att byrån tog med sig alla kunder. Med tanke på tidigare omsättningsbelopp för Aastroem & Co kan man räkna med större avvecklingskostnader än de 700.00 som angavs i pressmeddelandet från 25 januari.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

A-Com

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.