Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

A Non Smoking Generation firar 40 år – kändisarna sluter upp i kampanjen

Publicerad: 7 Maj 2019, 09:01

När A Non Smoking Generation startade 1979 fick de draghjälp av bland andra Agnetha Fältskog och Ingemar Stenmark. 40 år senare heter kampanjprofilerna Therese Lindgren, Peg Parnevik, Alexander Pärleros och Sarah Sjöström.


Ämnen i artikeln:

A non smoking generationReklam

Enligt de senaste sifforna som A Non Smoking Generation har tagit del av använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

I samband med 40 årsjubiléet har 60 kända profiler som tar ställning via inlägg i sina sociala medier. Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända ansikten såsom Agnetha Fältskog, Ted Gärdestad och Ingemar Stenmark syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Enligt organisationen tar återigen hjälp av kända förebilder - och deras kanaler med en total räckvidd på nästan sex miljoner - för att belysa att de fortfarande behövs och arbetar för barns hälsa och en mer hållbar värld.

– Tobaksindustrins enda sätt att överleva är att rekrytera barn som nya lojala kunder. Med den här kampanjen vill vi uppmärksamma varje generations rätt att förbli tobaksfria, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation i ett uttalande.

Nio av tio av de som använder tobaksprodukter börjar före 18 års ålder, det är utgångspunkten i A Non Smoking Generations arbete mot barn och unga i skolor där organisationen arbetar med opinionsbildning samt påverkansarbete för starkare tobakslagar. Syftet är att skapa förutsättningar som stödjer unga att själva välja att förbli tobaksfria.

– Det är fantastiskt om jag genom en enkel insats kan göra skillnad för barns hälsa. Jag vill vara en positiv förebild för mina unga följare, säger Therese Lindgren om sitt deltagande i kampanjen i en kommentar.


Profilerna som medverkar i kampanjen
Alexander Pärleros, entreprenör och influencer
Anders Hansen, läkare, psykiatriker och författare
Anders Szalkai, journalist och långdistanslöpare
Andrea Hedenstedt, influencer
Anna Stadling, artist
Anne-Lie Rydé, artist
Bella Gulldén, handbollsspelare
Bingo Rimér, kändisfotograf
Charlotte Perrelli, artist
Clara Henry, influencer, programledare och komiker
Daniel Norberg, komiker och programledare
Ella Rappich, skådespelare
Emil Norberg, komiker
Hanna Ardéhn, skådespelare
Hanna Olvenmark, influencer och författare
Ida Warg, influencer och entreprenör
Iza och Elle, influencers
Jamina Roberts, handbollsspelare
Johan Ernst Nilson, äventyrsfotograf
Kristin Kaspersen, programledare
Lisa Ajax, artist
Maria Montazami, tv-profil
Martin Melin, polis och författare
Mia Parnevik, tv-profil
Micael Dahlén, ekonomiprofessor och författare
Nicole Falciani, influencer
Njol Badjie, artist
Oscar Molander, artist och influencer
Peg Parnevik, artist
Pischa Strindstedt, personlig tränare, entreprenör och tv-profil
Rickard Olsson, programledare
Sanna Nielsen, artist
Sanny Dahlbeck, thaiboxare
Sarah Delshad, föreläsare och skribent
Sarah Sjöström, simmare
Sofia Wistam, programledare
Svenska handbollslandslaget herrar
Therese Lindgren, influencer och entreprenör

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.