Reklam
Abby Norm-grundare får nytt toppjobb
Publicerad: 15 maj 2014, 12:20
Anders Knutsson är en veteran inom reklambranschen och var först vd för Olssons 1996 och senare av en fyra personer som gjorde byrån till Abby Norm år 2002. Han lämnar nu Abby Norm för en nyinrättad tjänst som cd på Postkodlotteriet.
KB
Karl-Johan Byttner
– Jag har jobbat ett par år med Postkodlotteriet som kund och kände vilken enorm kraft som finns där, säger Anders Knutsson.
Postkodlotteriet startade år 2005 är ett bolag som har flera ben. Dels själva lotteriverksamheten, dels bidragsverksamheten, men också en rad nya tjänster som skrap-bingo och skrap-lotter.
Nu plockar man alltså in en av Abby Norm-grundarna, Anders Knutsson, som cd.
– Vi har åtta produkter inom alltifrån online-gaming till bingo och vi ser ett stort behov av att öka kreativiteten och jobba med integrerad kommunikation. Anders Knutsson är helt rätt person för det uppdraget, säger Anders Årbrandt, försäljnings- och marknadsdirektör på Postkodlotteriet.
Han menar att det sker mycket digitala rörelser inte bara på den reglerade spelmarknaden, som enbart i Sverige omsätter cirka 40 miljarder kronor per år, utan även på den oreglerade spelmarknaden.
– Kreativitet är centralt i all kommunikation. Postkodlotteriet har en stark kundstock på cirka en miljon kunder och det vill vi utnyttja genom att erbjuda fler tjänster till dessa och även nya kunder, säger Anders Årbrandt.
Svenska Dagbladets stjärnreporter Carolina Neurath har hårdgranskat Postkodlotteriet i en serie artiklar. Det åländska spelbolaget Paf hävdade bland annat att man inte fick skänka pengar till Röda Korset eftersom välgörenhetsorganisationens avtal med Postkodlotteriet säger att de inte får ta emot pengar från andra spelbolag.
Vad har granskningen lett till hos er?
– Vi har bland annat startat ett internt program som vi kallar mjuk expansion där syftet är att växa långsiktigt med fokus på kund och kvalitet, säger Anders Årbrandt.
Men vad gäller just Paf så handlar det framförallt om skillnader mellan svensk och finsk lagstiftning i det att Paf inte har svensk licens och därmed inte kan samarbeta med svenska välgörenhetsorganisationer, menar Postkodlotteriet.
Postkodlotteriet har också blivit medlem i Spelbranschens etiska råd och medlem hos Reklamombudsmannen, RO.
Ni skickar ut mycket brev som folk inte har bett om där ni vill att man ska spela. Hur tänker ni kring det nuförtiden?
– Vi har mer än halverat våra utskick. Vi jobbar mer med integrerade kampanjer nuförtiden. Här tittar vi mycket på det digitala. Kreativitet kan också vara ett kanalval, inte bara färg och form, säger Anders Årbrandt.
Postkodlotteriet jobbar även med spärrlistor och interna egna register för att minska utskicken till personer som inte har bett om dem.
Hur känns att byta från reklambranschen till spelbranschen?
– Abby Norm har hela tiden haft ett stort antal uppdragsgivare och man har ju som byrå ansvarat för själva leveransen, men det är ändå alltid kunden som står för slutleveransen. Jag har länge längtat efter att fokusera på en enda affär, säger Anders Knutsson.
Anders Årbrandt berättar att han tidigare var marknadschef på Boxer och att han i samband med detta stötte på just Anders Knutsson.
– Han var en av de som tog fram Boxer-robert. Det är kanske en av de mest betydande lanseringarna i svensk nutid, säger Anders Årbrandt.
Abby Norm blev utsedd till årets byrå av Regi 2012.
– Vi tog in Andreas Morne som för 6-7 år sedan och en av byråns partners, Håkan Nyberg hoppade av förra året. Jag kände att det var dags för mig att göra något nytt. Jag tycker ändå att jag lämnar med flaggan i topp, säger Anders Knutsson.