Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Abby Norm-grundare får nytt toppjobb

Publicerad: 15 Maj 2014, 12:20

Anders Knutsson är en veteran inom reklambranschen och var först vd för Olssons 1996 och senare av en fyra personer som gjorde byrån till Abby Norm år 2002. Han lämnar nu Abby Norm för en nyinrättad tjänst som cd på Postkodlotteriet.


Ämnen i artikeln:

Abby NormPostkodlotterietCarolina NeurathPaf

– Jag har jobbat ett par  år med Postkodlotteriet som kund och kände vilken enorm kraft som finns  där, säger Anders Knutsson.

Postkodlotteriet startade år 2005 är ett  bolag som har flera ben. Dels själva lotteriverksamheten, dels  bidragsverksamheten, men också en rad nya tjänster som skrap-bingo och  skrap-lotter.

Nu plockar man alltså in en av Abby Norm-grundarna, Anders Knutsson, som cd.
–  Vi har åtta produkter inom alltifrån online-gaming till bingo och vi  ser ett stort behov  av att öka kreativiteten och jobba med integrerad  kommunikation. Anders Knutsson är helt rätt person för det uppdraget,  säger Anders Årbrandt, försäljnings- och marknadsdirektör på Postkodlotteriet.

Han menar att det sker mycket digitala rörelser  inte bara på den reglerade spelmarknaden, som enbart i Sverige omsätter  cirka 40 miljarder kronor per år, utan även på den oreglerade  spelmarknaden.

– Kreativitet är centralt i all kommunikation.  Postkodlotteriet har en stark kundstock på cirka en miljon kunder och  det vill vi utnyttja genom att erbjuda fler tjänster till dessa och även  nya kunder, säger Anders Årbrandt.

Svenska Dagbladets stjärnreporter  Carolina Neurath har hårdgranskat Postkodlotteriet i en serie artiklar.  Det åländska spelbolaget Paf hävdade bland annat att man inte fick  skänka pengar till Röda Korset eftersom välgörenhetsorganisationens  avtal med Postkodlotteriet säger att de inte får ta emot pengar från  andra spelbolag.

Vad har granskningen lett till hos er?
– Vi har  bland annat startat ett internt program som vi kallar mjuk expansion där  syftet är att växa långsiktigt med fokus på kund och kvalitet, säger Anders Årbrandt.

Men vad gäller  just Paf så handlar det framförallt om skillnader mellan svensk och  finsk lagstiftning i det att Paf inte har svensk licens och därmed inte kan samarbeta med svenska välgörenhetsorganisationer, menar Postkodlotteriet.

Postkodlotteriet har också blivit medlem i Spelbranschens etiska råd och medlem hos Reklamombudsmannen, RO.

Ni skickar ut mycket brev som folk inte har bett om där ni vill att man ska spela. Hur tänker ni kring det nuförtiden?
–  Vi har mer än halverat våra utskick. Vi jobbar mer med integrerade  kampanjer nuförtiden. Här tittar vi mycket på det digitala. Kreativitet  kan också vara ett kanalval, inte bara färg och form, säger Anders  Årbrandt.

Postkodlotteriet jobbar även med spärrlistor och interna  egna register för att minska utskicken till personer som inte har bett  om dem.

Hur känns att byta från reklambranschen till spelbranschen?
–  Abby Norm har hela tiden haft ett stort antal uppdragsgivare och man  har ju som byrå ansvarat för själva leveransen, men det är ändå alltid  kunden som står för slutleveransen. Jag har länge längtat efter att  fokusera på en enda affär, säger Anders Knutsson.

Anders Årbrandt  berättar att han tidigare var marknadschef på Boxer och att han i  samband med detta stötte på just Anders Knutsson.

– Han var en av de  som tog fram Boxer-robert. Det är kanske en av de mest betydande  lanseringarna i svensk nutid, säger Anders Årbrandt.

Abby Norm blev utsedd till årets byrå av Regi 2012.

–  Vi tog in Andreas Morne som för 6-7 år sedan och en av byråns partners,  Håkan Nyberg hoppade av förra året. Jag kände att det var dags för mig  att göra något nytt. Jag tycker ändå att jag lämnar med flaggan i topp,  säger Anders Knutsson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.