Reklam
Abby Norms tunnelseende
Publicerad: 14 december 2011, 14:54
En 15 meter lång, interaktiv skärm i en byggtunnel.Det är första delen i en stor kommunikationsinsats från Bonnier Fastigheter inför öppnadet av deras handelsplats Hornstull som ska stå klar våren 2013.
Bakom kommunikationen står Abby Norm och B-reel.
Ämnen i artikeln:
ReklamTM
Tero Marjamäki
Våren/sommaren 2010 valde Bonnier Fastigheter i pitch Abby Norm som ny reklambyrå. Uppdraget: ta fram kommunikationen för den kommande handels- och mötesplatsen i Hornstull, Bonnier Fastigheters hittills största kommersiella projekt, som görs tillsammans med Stockholm Stad och SL.
Men efter pitchen har det varit relativt tyst kring projektet. En medveten strategi, säger Miranda Jensen, marknadschef på Bonnier Fastigheter.
– Vi har velat vänta på rätt tillfälle och på att ha relevanta saker att kommunicera.
Bygget är nu i full fart, och inför kommunikationen som startar natten till idag, gjorde man en djuplodande studie där man intervjuade boende, arbetande i området och resenärer.
– Bilden de intervjuade gav stämde väl överens med vår bild, att Hornstull uppfattas som en kreativ och nyskapande miljö, säger Miranda Jensen.
Och det är också de två bitarna, nyskapande och kreativt, man nu tar fast i reklamen, som är i gränslandet mellan konst och reklam.
– Vi ville bjuda på något extra och komma bort från det klassiska som görs när det handlar om kommunikation kring nyöppning av handelsplatser, säger Andreas Morne, vd och projektledare på Abby Norm, som ligger bakom installationen, tillsammans med B-reel.
– Vi vill också förmedla en ny bild av Hornstull och bygga förväntningar inför öppningen av handelsplatsen.
Idén till konstprojektet startade när reklambyrån fick se planritningen över bygget.
– Där såg vi en tunnel på 90 meter, och det var då spaningsarbetet började, säger Emil Frid, cd på Abby Norm.
Under parollen ”Nice to meet” you, kommer en 15 meter lång installation möta de som kommer upp ur tunnelbanan i Hornstull.
Enkelt förklarat är installationen som en digital skog, som växer med varje människa som passerar tunneln, taggar sitt möte i skogen, eller som skriver på Facebook eller Twitter, med haschtaggen Hornstull. Man kan också skapa egna bilder i tunneln och interagera med skärmarna genom rörelsekänslig teknik, lånat från Sony Playstations Kinect.
– Det blir som en form av croudsourcing-konst, där vi flyttar den digitala världen till den fysiska världen.
B-reel är produktionsbolaget bakom, och tekniken används, enligt byrån för första gången på detta sätt.
Andra kampanjer kommer att komma i samma konstnärliga anda.
Hur transparanta kommer ni vara med vad som skrivs och därigenom syns i tunneln?
– Helt transparanta. Vi vill veta vad folk tycker om projektet. Det är viktigt feedback för oss, avslutar, Miranda Jensen.