Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Abby Priests penslar fick Guldäggets jury på fall – vinner digital

Publicerad: 19 April 2018, 11:59

Genom att återskapa Edvard Munchs penslar i digital form gav de Adobes användare chansen att måla konstnärens verk. För det vinner Abby Priest guld i digital.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklamGuldäggetAbby PriestAdobe

Våren 2017 var Adobes ambition att engagera en ny generation konstnärer att måla digitalt i Photoshop. Resultatet blev "The original brushes of Edvard Munch", där byrån Abby Priest tillsammans med Munchmuseet i Oslo digitaliserade Edvard Munchs över 100 år gamla originalpenslar. Juryns motivering lyder:

"Årets guldäggsvinnare i digitalt skapar en länk mellan analogt och digitalt, historia och framtid. Kampanjen tar upp kreativitetens palett av möjligheter, och visar hur teknisk innovation kan hjälpa oss att måla med nya penseldrag."

Vinnare av Silverägget kategori digital är Åkestam Holsts "Irresistible boring trueview ads" för Ikea och Forsman & Bodenfors kampanj "Sweden on Airbnb" för Visit Sweden.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.