Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åberg får ny Banankontakt

Publicerad: 4 September 2014, 12:36

Låten "Banankontakt av tredje graden" blev en stor hit för Electric Banana Band där Lasse Åberg, Klasse Mölller och Janne Schaffer var frontfigurer. Nu gör Banankontakt comeback, men denna gång gäller det en reklamfilm för Fairtrade.


Ämnen i artikeln:

Lasse ÅbergLigistfilm

Fairtrade är en organisation som ska ge bättre arbets- och levnadsvillkor för odlare och dess anställda genom sin produktmärkning med just Fairtrade.

Fairtrade har nu tagit fram kampanjen Banankontakt ihop med Ligistfilm, där Lasse Åberg bland annat konstaterar att "vi svenskar har banankontakt nästan varje dag" och att en genomsnittlig svensk äter 17 kilo bananer per år.

Han hävdar också att endast 17 procent av de bananer som äts i Sverige är just Fairtrade-märkta, vilket i filmen illustreras med en banan som känner sig ensam och talar med en psykolog.

Kampanjfilmen bygger på rapporten "Schyssta bananer" som publicerades inför World Fair Trade Day i maj och introduceras i anslutning till Fairtrade Fokus vecka 41-42.

Lasse Åberg avslutar med: "Tillsammans får vi kontakt med ännu fler schyssta bananer" varvid den gamla låten kommer in "banankontakt, banankontakt, banankontakt...av tredje graden".

Till skillnad från sången som egentligen bara är en ordvits på närkontakt (filmen närkontakt av tredje graden kom 1977) handlar reklamfilmen om banankontakt.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Lasse ÅbergLigistfilm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.