Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Absolut bygger ny sajt för kommunikation

Publicerad: 12 mars 2008, 14:17

”In An Absolut World” lanserades som ny plattform för Absoluts kommunikation förra året. I dag sjösatte Great Works den sajt som kommunikationen ska utgå ifrån. – En absolut värld, det ska synas på sajten också, säger creative director Ted Persson som lägger höga krav på Great Works.


I vissa fall är önskningarna realistiska, i andra fall rena utopier. För Great Works del handlar skapandet av den nya sajten åt Absolut om att förverkliga den perfekta webbsajten, annars skulle den inte få vara med i en ”Absolut World”.

Reklamtänket hos vodkajätten förändrades häromåret. Efter att i 27 år ha använt formen av en vodkaflaska i all reklam valde man en ny payoff: ”In An Absolute World” som ska hålla för en överskådlig framtid. Samtidigt som man skiftade grundidé i kommunikationen fick även Great Works mer inflytande.

– Tidigare var resultatet alltid en printannons. I dag kan resultatet vara en drink, ett event, eller något annat. Printannonsen är mer en inbjudan till kärnan som är online, säger Ulrika Lövdahl, chef för Absoluts trendkommunikation, till Resume.se.

Allt utgår från webben, med andra ord. Man har smygstartat ”In An Absolut World” med printannonser som visar hur en absolut värld skulle kunna se ut. Mest talande är kanske bilden på Times Square där all reklam ersatts av konst. Det är vad Absoluts marknadsföring handlar om. ”Absolut Machines” som släpptes i början av året är mer en konstinstallation än något annat. Och om samarbetet med kreativa personligheter tidigare genererat annonser ritade av Andy Warhol, så kommer de kreativa personerna att få ännu mer fria händer i dag.

– Vi har aldrig lämnat tanken på samarbete med kreativa personer, vi har bara gjort om formen så att det ska passa i dag, säger Ulrika Lövdahl.

Nu ska inte bara Andy Warhol och Tom Ford synas utan även Absoluts fans. På en portal kommer kända kreatörer varvas med konsumenter som i ett väldigt avancerat 3D-galleri får visa sin bild av en absolut värld. I dag ligger ett tiotal ”visioner” uppe men efterhand ska sajten fyllas på. Sajten blir framöver det man satsar på i Absolutreklamen. Allt tyder på att de separata ”flasksajterna” som Absolut Ruby Red, Absolut Pears och liknande prisvinnare som Great Works har gjort kommer att minska betydligt i antal, även om de finns kvar i arkivet.

Vad är en absolut värld? Det är lätt att reklamen blir uddlös om alla visioner handlar om fred på jorden och fabriker som bara släpper ut såpbubblor i skorstenarna. Men några exempel som Ted Persson går igenom visar att även en absolut värld kan vara mycket kontroversiell.

– Vi vill inbjuda till diskussion. Slutmålet är att konsumenter ska skicka in sina visioner och att de ska diskutera dem i fikarum och på bloggar, säger han.

På så sätt får man draghjälp av konsumenterna. Användargenererat kan man aldrig bli för trött på som marknadsförare 2008. En bloggare kan skicka in sin vision om vad som är en absolut värld, därefter kan han driva trafik till en omröstning som gör att den blir mer populär på huvudsajten. Har han tur väljs den ut och förverkligas på sajten. Jacob Åström, kreatör på Great Works, talar om sajten som en brygga ut till verkligheten som är spännande.

För att det skulle finnas något innehåll i inledningsskedet fick bland annat Ted Perssons bror skicka in en vision: ”In An Absolut World I Would Be A Dolphin”. Bygget av delfindräkten pågår som bäst och om framåtskridandet rapporterar han på en blogg.

En komiker från USA, Zach Galifianakis, har visionen om att vänner skulle träffas oftare i en absolut värld. Videon från hans möte med vännerna är långt ifrån perfekt, men ändå absolut.

Om man då inte har några idéer? Då finns en idégenerator som hjälper konsumenten att bli kreativ. Det är trots allt en absolut sajt det handlar om.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.