Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Absolut lanserar bred hbt-kampanj

Publicerad: 29 april 2008, 12:35

I år fyller gayrörelsens flagga 30 år och Absolut firar det med en färgglad flaska, en drinkbok och en onlinekampanj. Alla intäkter kommer att skänkas till den internationella gayrörelsen.


För 30 år sedan skapade Gilbert Baker den flagga som i dag är synonym med gayrörelsen. Han var på plats vid en pressträff på tisdagen när Absolut lanserade sin senaste kampanj, Absolut Colors.

I kampanjen ingår en drinkbok och ett flaskskal i regnbågens färger, som ska säljas på Systembolaget och i tax free-butiker  på flera av Absoluts marknader.

Skalet kommer även synas på utvalda barer. Dessutom lanserar man en onlinekampanj där man uppmanar människor att berätta sin ”komma ut-historia”. För varje berättad historia skänker Absolut en summa till den internationella hbt-rörelsen. Dessutom går alla intäkter från skal- och bokförsäljningen till samma mottagare.

Gilbert Baker förklarar varför han har välsignat projektet:

– Vi var de sista som stod upp för vår egen sak efter ett årtionde av förändring för många människor. Men när vi väl gjorde det var Absolut ett av de första företagen som hjälpte oss och annonserade i våra tidningar. När det gäller relationer till vår rörelse har Absolut alltid stått för trovärdighet, säger han.

Jung Relations står för den svenska pr-delen av kampanjen och webbkampanjen, som lanseras den 1 juni, är producerad av Great Works. Övriga delar av kampanjen är skapade av Family Business.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.