Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Absolut omläggning av marknadsföringen

Publicerad: 7 December 2012, 10:06

Mathias Westphal.

Foto: Pressbild.

Resumé kunde tidigare bekräfta att Absolut Vodka byter ut reklambyrån för sitt globala konto från TBWA till Sid Lee. Hälften av budgeten går nu till upplevelser: ­– Jag gillar hur Red Bull jobbar med alltifrån Crushed Ice i Åre till Big Jump. Sid Lee arbetar också globalt med Red Bull så valet kändes naturligt, säger Mathias Westphal, global brand director på Absolut Vodka.


Ämnen i artikeln:

Sid Lee

Absolut Vodka har redan ett helt stall med globala byråer, men nu adderar man ännu en i form av Sid Lee. Byrån har en stark bakgrund inom experiential marketing.

Swedish House Mafias globala turné tar slut i mars och därmed upphör  även kampanjen Absolute Greyhound:

– Vi kör igång nästa stora globala  kampanj i sommar. Vi har dock flera spår öppna för kampanjen. Så det är  en bred ansats som innebär en hel del research, säger Mathias Westphal.

Han vill kanske inte helt oväntat ge några tips om vad den nya kampanjen  ska gå ut på, men sak är klar och det är att kampanjen ska handla om  experiential marketing.

Bytet till Sid Lee innebär också att Absolut Vodka fördelar om stora delar av sin budget. Bolaget har tidigare haft en fördelning på 80-20 mellan annonser och upplevelser, men nu blir det i stället 50-50:

– Nu går kampanjerna inte bara ut på att smaka och njuta, utan det  handlar mer om interaktiva upplevelser, säger Mathias Westphal.

Sid Lee kommer ursprungligen från Kanada och har cirka 650 medarbetare. Mathias Westphal uppskattar också att Sid Lee arbetar nära Cirque du Soleil.

Vilka andra slogs om uppdraget?
– Vi hade ingen regelrätt pitch, säger Mathias Westphal.

Medan övriga marknader får en fördelning på 50/50 mellan traditionell  annonsering och upplevelser blir förhållandet i Sverige snarare 80-20,  där det sistnämnda är just annonsering.

Att det blir än mer fokus på interaktiva upplevelser här  har sin naturliga förklaring:

– Vi har våra begränsningar här vad vi får göra rent  marknadsföringsmässigt – förutom digitalt så att säga. Så därför finns  det stora möjligheter att aktivera massorna här, säger Mathias Westphal.

Han anser att Absolut Vodka ligger långt fram när det gäller det  samhälleliga ansvar som förenas med produkter som innebär ökad  alkoholkonsumtion:

– Vi har strikta koder kring marknadsföring och en rad interna processer  för att få en kampanj godkänd. Så vi tar allvarligt på detta och vill  varken förstöra något eller orsaka överkonsumtion, säger Mathias  Westphal.

Har ni några personalförmåner så att säga?
– Haha, nej vi följer de lagar och förordningar som gäller så vi får gå  till Systembolaget och handla precis som alla andra, säger Mathias  Westphal.

Han berättar också att Absolut Vodka har stora förhoppningar kring hur  den brasilianska marknaden utvecklas under de kommande åren.
Detsamma gäller USA.

Hur påverkar utvecklingen inom sociala medier era satsningar på upplevelse-kampanjer?
– För 15-20 år sedan förde vi saker till de breda massorna, men nu har  modellen förändrats och då krävs en annan interaktiv  varumärkesupplevelse. Så det har förändrats Absolut, säger Mathias  Westphal.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Sid Lee

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.