Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Absolut slår ett slag för "Living on the Edge"

Publicerad: 2 Oktober 2013, 07:08

Absoluts nya globlala huvudbyrå Sid Lee är övertygad om att konstens kraft kan förändra världen. I sin första kampanj "Transform Today" ställer sig byrån frågan om konsten även kan förändra din värld. Sid Lee använder fyra konstnärer för att ta reda på svaret.


Ämnen i artikeln:

Sid LeeAbsolut

Kampanjen ”Transform Today” tar Absolut Vodkas arv att stödja konsten  från sitt första konstjobb för en annons av Andy Warhol 1986 och laddar  det med ny energi, enligt Adweek.

”Transform Today”-kampanjen består  av en 90-sekundersspot som visar moderna cocktails samtidigt som personerna som förtär dem tittar på ett band.

– Vi hade ett starkt  behov för varumärket att tala med en röst igen…och berätta vad Absolut  tror på, säger Absoluts globala varumärkesdirektör Mathias Westphal till  Adweek.

Han menar att Absolut tror unga kreativa människor som vågar testa gränser och lever efter sina regler.

–  Vi vill återskapa den känslan i livet på ett modernt sätt, särskilt nu,  när arbetslösheten skenar, när den här generationen går mot en dystrare  framtid än vad dess föräldrar gjorde. Vi vill hylla och inspirera  människor att gå ut och skapa sin egen framtid där det bara krävs en  dollar och en dröm, säger Erik Alper, partner på Sid Lee till Aweek.

Konstnärerna  i reklamen är brasilianska Rafael Grampá, kinesfödda franska designern  Yiqing Yin, den amerikanska digitala konstnären Aaron Koblin och den  franske musikern tillika ad:n Woodkid.

Sid Lee bedömde 600 konstnärer innan man bestämde sig för just den kvartetten, enligt Adweek.

Sid Lee har cirka 450 anställda och huvudkontor i Montreal i Kanada samt kontor i Amsterdam, Paris, New York och Toronto.

Arbetsgrupp:
Kund: Absolut
Global Brand Director: Mathias Westphal
Global Marketing Director Creative: Nodjame Fouad
Global Marketing Director: Franz Drack
Global Communication Director: Sebastian Billing
Digital Media Director: Jonas Bäckström
Agency: Sid Lee, Amsterdam
Managing Partner: Eric Alper
Account Director: Nate Winstanley
Account Manager: Jonah Dolan
Creative Director: Jasmine Loignon
Senior Copywriter: Gillian Glendinning
Senior Art Director: Roger Leabody

PR: Jung Relations and Weber Shandwick

Media Buying: Vizeum

Print Photography by: Norma Jean Roy

TVCs Directed by: Bob Harlow

Branded Content Films Directed by: Ryan Hope

Print Still Photography by: Emil Larsson / Adamsky

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Sid LeeAbsolut

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.