Reklam
Absolut starkt år för Family Business
Publicerad: 11 december 2013, 14:57
Mårten Knutsson. Foto: Andreas Elgstrand.
Family Business har vind i seglen. Nettoomsättningen har visserligen sjunkit något och byråintäkten är konstant, men vinsten har ökat kraftigt.
– Vi har organiserat oss lite bättre och också haft bättre beläggning, säger Mårten Knutsson, vd på Family Business.
KB
Karl-Johan Byttner
Priserna har regnat över Family Business för Absolut Unique-kampanjen – fyra miljoner unikt designade och individuellt numrerade flaskor.
Family Business har även gått starkt resultatmässigt under det senaste räkenskapsåret.
Nettoomsättningen har visserligen minskat från drygt 35,3 miljoner kronor till strax över 32,2 miljoner – bolaget har brutet räkenskapsår.
Byråintäkten ligger på ungefär samma nivå som tidigare 19,2, miljoner kronor, men finansnettot har ökat kraftigt från drygt en halv miljon kronor till nära 3,3 miljoner kronor.
Årsredovisningen visar bland att byrån har lyckats minska sina kostnader från 34,9 miljoner kronor till nära 29 miljoner kronor.
Här är det framförallt posten råvaror och förnödenheter som visar kraftigt minskade kostnader – från drygt 19,2 miljoner kronor till strax över 15 över miljoner kronor.
– Vi har lyckats jobba bättre med frilansare och liknande, vilket i sin tur har gett bättre resultat. Det handlar också om sådant som färre reklamfilmer och billigare fotograferingar, säger Mårten Knutsson.
Han känner sig inte särskilt bekymrad över att nettoomsättningen har minskat eftersom den handlar mest om vilka pengar som har slussats igenom systemet.
– Skulle vi göra en reklam med Beyonce exempelvis så rör det sig ju om miljontals dollar för att genomföra kampanjen, säger Mårten Knutsson.
Family Business har nästan hunnit genomföra halva delen av sitt nästa räkenskapsår i och med att byrån har ett brutet sådant. Planen är att öka byråintäkten med mer än 10 procent för det kommande räkenskapsåret samt att lönsamhetsnivån hamnar på samma nivå som tidigare. Det vill säga 10-15 procent, enligt Mårten Knutsson.
– Det ser betydligt bättre ut framöver, säger han.
Vad har ni märkt för effekt av Abolut Unique-kampanjen när det gäller nya kunder och sådant?
– Det är inte så att man ringer från Unilever och kastar en hel budget över oss bara för att vi har vunnit massa priser åt Absolut. Vi har inte blivit fyra gånger större av det så att säga, säger Mårten Knutsson.
Han uppger dock att byrån är inne i fler pitchprocesser än tidigare samt att man har fått utökat ansvar hos befintliga kunder.
Byrån har bland annat arbetat med Absolut i 12 år och Carlsberg i fem år.
– Vi jobbade med Carlsbergs bar- och restaurangverksamhet tidigare, men nu arbetar vi även med service- och dagligvaruhandeln, säger Mårten Knutsson.
Han uppger också att en del stora kunder är på ingång, men att det tar ett tag innan processerna är klara.
Mårten Knutsson äger 60 procent av Family Business, medan John Lagerqvist äger resterande 40 procent.