Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Absolut svarar hatarna – med att lansera ny flaska

Publicerad: 10 Oktober 2018, 08:17

Hatet mot Absolut gav tillfälle att lansera en ny produkt.

Foto: (Montage Yasmine Winberg)

När baptistkyrkan i Westboro använde National Vodka Day för att attackera Absolut och deras stöd i HBTQ+ -frågor visste varumärket exakt hur de skulle svara. Varumärket lyckades kombinera produkt och kärleksbudskap på ett kreativt sätt.


Ämnen i artikeln:

HBTQAbsolutReklamPride

Absolut Companys varumärke har länge varit förknippat med inkludering, tolerans och öppenhet och varumärket har länge funderat på hur man ska komcentrera budskapet i en vodkaprodukt.

Tillfället i samband med National Vodka Day den 4 oktober  då Westboro Baptist Church:s publicerade en tweet med Absolut's regnbågsflaska "Special Pride edition"—vid sidan av budskapen "God hates gays" och "Good hates drunks.

— Westboro Baptist Church (@WBCSaysRepent) 4 oktober 2018Throwback Thursday to when we protested outside of local liquor stores to make the point that any level of sin-enabling is still soul-damning sin! #NationalVodkaDay @absolutvodka pic.twitter.com/7Z2qx4I2bc

Lanseringen av produkten kom med en tweet och bifogad video. Videon visar Absoluts senaste kampanj och produkt – en flaska med budskapet "love" skrivet på 16 olika språk, med hjälp av återvunnen bläck från hatiska protestskyltar världen över.

– Om de väljer att använda vårt varumärke på ett hatiskt sätt, ville vi tala klarspråk inte låta deras utnyttjande av vår flaska stå oemotsagd, säger Craig Johnson, Global VP  Marketing på Absolut till Pink News.

och tillägger:

– Det var ett perfekt tillfälle för oss att visa hur vi kan göra hat till kärlek.

Under fem månader mellan 2017 och 2018 har Absolut närvarat vid hatdemonstrationer i flera länder som USA, Storbritannien, Australien, Tyskland och Bulgarien för att samla så många protestskyltar som möjligt. Man tog sedan bläcket med rastistiska, sexistiska och homofobiska budskap och blandade med det bläck som Absolut brukar använda för sina flaskor.

Omkring 60 milliliter bläck utvanns under processen vilket räckte till tre miljoner flaskor av den limiterade utgåvan Absolut Drop, tillverkade till 70 procent av återvunnet glas.

Marknadschefen understryker att det är ovanligt att grupper attackerar Absolut för deras progressiva kommunikation.

– Vi anser att varumärken har en viktig roll att spela i det samtida offentliga samtalet. Absolut har alltid stått för inkludering. Vi kommer inte att kommentera andra människor , grupper eller trosuppfattningar på ett negativt sätt. Men vi kommer helt klart att fortsätta prata om våra värderingar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

HBTQAbsolutReklamPride

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.