Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Absolut unikt — trots massproduktion

Publicerad: 25 april 2013, 14:14

Absolut Unique charmar juryn.

En helt limiterad upplaga – i fyra miljoner exemplar. Family Business gjorde ett hästjobb, och belönas med ett Guldägg i Design.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2013Guldägget

Absolut Unique har redan vunnit priser i flera internationella tävlingar. Nu vinner den även i Guldägget. Juryn lyfter på hatten för det omfattande jobbet och den nytänkande insikten.

Silveräggen går till:
- Greger Ulf Nilson, Anders Petersen, City DiarySteidl/GUN
- Kurppa Hosk, Comviq - ny identitet, Comviq
- BAS, Garant förpackningsserie retail brand, Axfood
- Stockholm Design Lab, Spritmuseum,  Spritmuseum  

Juryns motivering: "Limiterade upplagor höjer ofta värdet på verket eftersom det når en liten skara utvalda människor. Tänk att istället gå i motsatt riktning; att ställa om hela tillverkningsprocessen för att få fram ett unikt verk i en nästan obegränsad upplaga; producera 4 miljoner numrerade flaskor i 35 färger och 51 mönster, där inget är det andra exakt likt.   Vi höjer glasen för ett inte helt lätt genomförande där exklusiviteten är intakt och når många människor, grattis The Absolut Company och Family Business".  

Arbetsgrupp: Art Director: Fredrik Lindquist Copywriter: Tove Norström Creative Director: John Lagerqvist, Mårten Knutsson Fotograf: Jens Mortensen Originalare: Andy Chong, Anna Jarl Produktionsledare: Anna Andrén Projektledare: Cecilia Steenberg Forsberg Designbyrå: Family Business Digitalbyrå: Great Works  PR-byrå: Jung Relations Reklambyrå: Family Business

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2013Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.