Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Absolut upprörande"

Publicerad: 8 april 2008, 09:51

Absolut vodka tvingas be amerikanska befolkningen om ursäkt. I en annons av Absolut framfördes åsikten att i en ”Absolut World” skulle Mexiko få tillbaka sydvästra USA som landet förlorade 1848. Ett angrepp mot USA:s suveränitet, menade amerikanerna.


Kampanjen som väckt ramaskri - Absolut tvingas be om ursäkt.

I nya varumärkesprofilen har Absoluts bytt ut den klassiska flaskan mot ”In an Absolut World” där diverse mer eller mindre kontroversiella visioner/åsikter ska framföras. Hittills har det varit ganska slätstrukna inlägg som att män borde föda barn och tyska taxibilar borde vara av märket Porsche.

När man sedan väl gör ett intressant inlägg i en aktuell politisk fråga går det helt fel.

Det var i en lokal mexikansk printkampanj, av mexikanska byrå Teran\TBWA, som Absolut visar fram en karta där gränsdragningarna är som före amerikansk-mexikanska kriget 1848. Då tillhörde till exempel stater som Kalifornien, Texas och Arizona Mexiko.

Kartbilden kommenteras bara med ”In an Absolut World”.

Annonsen var politiskt sprängstoff. Förutom att den ifrågasätter USA:s gränser pågår det en het politisk debatt i USA om illegala mexikanska immigranter och hårdare gränskontroller.

En rad konservativa debattörer som  Michelle Malkin och den ledande konservativa bloggen Gateway Pundit, rasade i förra veckan över Absoluts annons.

–  Absolut arrogant, hävdade Michelle Malkin.

–  Absolut upprörande, menade Gateway Pundit.

Båda uppmanade till bojkott av Absolut som är nästa största vodkamärket i USA.

Eftersom USA är Absoluts viktigaste marknad dröjde det inte länge innan det ännu svenska vodkavarumärket lade sig platt inför protesterna.

I lördags gick det ut ett uttalande från Absolut.

”På inget sätt var - annonsen - menad att förolämpa eller nedvärdera, den försvarar heller inga ändrade gränser, stöder inte någon antiamerikanska uppfattningar eller är en kommentar till immigrantfrågan.”

Enligt AP har Absolut dragit in hela kampanjen.

På  Michelle Malkin blogg kommenterar "SalsaNChips".
”In an Absolut World, sparkar ett vodkaproducerande företag hela sin marknadsavdelning i ett desperat försök att vinna tillbaka rasande nordamerikanska kunder efter att en katastrofal kampanj.”

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.