Reklam
Absolut Vodka skapar framtidens barupplevelse
Publicerad: 18 september 2013, 14:09
Foto: Pressbild.
Höjdare från Absolut Vodkas ägare, Pernod Ricard, var på blixtvisit i Stockholm i helgen. Orsaken var att Absolut Vodka höll i ett hackathon vid Absolut Atelier i Stockholm – Liqui Ddata. Uppdraget gick ut på att tolka framtidens barupplevelse. Spritjätten hade bjudit in talanger inom konst, programutveckling, design och ingenjörskonst.
KB
Karl-Johan Byttner
Det vinnande laget blev Absolut.bar, vilka fick fram en plattformsoberoende lösning för att skapa en social interaktion mellan bartendern och omgivningen.
Tjänsten gör det möjligt att beställa drinkar och interagera med bargästerna innan den fysiska kontakten med själva baren äger rum.
Juryns motivering lyder:
”På ett intelligent och sömlöst sätt kombineras befintlig teknik och vårt varumärke med barer och konsumenter för att förbättra upplevelsen och skapa ytterligare värden.”
Magnus Bidestam är Global Director för Trade Marketing på The Absolut Company och är nöjd med hackathonet, vilket var det första att gestalta Absoluts nya kampanj Transform Today, vilken lanserades globalt i förra veckan.
– Den kreativa och innovativa höjden på innovationerna, tillsammans med den uppmärksamhet och fantastiska globala respons som evenemanget fått, har överstigit våra förhoppningar. Detta är verkligen något vi vill bygga vidare på, säger Magnus Bidestam, Global Director Trade Marketing, The Absolut Company.
Andra koncept som utmärkte sig var 62Hz, vilket är en konstinstallation i ljus och vätska som visualiserade en ljudvåg genom att frysa vodkan i sin rörelse i samklang med musik.
– Det här var ett evenemang av stor strategisk betydelse för oss eftersom det både utforskar och lyfter fram den stora kreativa talangen hos vår målgrupp, säger Jonas Tåhlin, Vice President Global Marketing, The Absolut Company i en kommentar.