Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Absolut Vodka skapar framtidens barupplevelse

Publicerad: 18 september 2013, 14:09

Foto: Pressbild.

Höjdare från Absolut Vodkas ägare, Pernod Ricard, var på blixtvisit i Stockholm i helgen. Orsaken var att Absolut Vodka höll i ett hackathon vid Absolut Atelier i Stockholm – Liqui Ddata. Uppdraget gick ut på att tolka framtidens barupplevelse. Spritjätten hade bjudit in talanger inom konst, programutveckling, design och ingenjörskonst.


Det vinnande laget blev Absolut.bar, vilka fick fram en plattformsoberoende  lösning för att skapa en social interaktion mellan bartendern och  omgivningen.

Tjänsten gör det möjligt att beställa drinkar och  interagera med bargästerna innan den fysiska kontakten med själva baren  äger rum.

Juryns motivering lyder:
”På ett intelligent och sömlöst  sätt kombineras befintlig teknik och vårt varumärke med barer och  konsumenter för att förbättra upplevelsen och skapa ytterligare värden.”

Magnus  Bidestam är Global Director för Trade Marketing på The Absolut Company och  är nöjd med hackathonet, vilket var det första att gestalta Absoluts nya  kampanj Transform Today, vilken lanserades globalt i förra veckan.

–  Den kreativa och innovativa höjden på innovationerna, tillsammans med  den uppmärksamhet och fantastiska globala respons som evenemanget fått,  har överstigit våra förhoppningar. Detta är verkligen något vi vill  bygga vidare på, säger Magnus Bidestam, Global Director Trade Marketing,  The Absolut Company.

Andra koncept som utmärkte sig var 62Hz, vilket  är en konstinstallation i ljus och vätska som visualiserade en ljudvåg  genom att frysa vodkan i sin rörelse i samklang med musik.

– Det här  var ett evenemang av stor strategisk betydelse för oss eftersom det både  utforskar och lyfter fram den stora kreativa talangen hos vår målgrupp,  säger Jonas Tåhlin, Vice President Global Marketing, The Absolut  Company i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.