Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Absoluts medarbetare är nakna – "har ingenting att dölja"

Publicerad: 6 Februari 2018, 08:43

I dag lanserar Absolut en kampanjfilm som ska visa transparensen i tillverkningen vodkan. I filmen visas medarbetarna spritt språngande nakna för att visa Absoluts varumärkeslöfte: "The vodka with nothing to hide".


Ämnen i artikeln:

AbsolutReklam

Filmen är ett sätt att dramatisera Absolut Vodkas hållbara produktion och öppenhet. Inte minst vad gäller den koldioxidneutrala destilleringen och att vodkan tillverkas i Åhus på en bas av lokalt vete och vatten. I filmen figurerar 28 medarbetare – utan ett enda plagg på kroppen. Syftet är att visa att Absolut Vodka inte har något att dölja, på ett humoristiskt sätt.

– Våra medarbetare och leverantörer är väldigt stolta över att stå bakom världens femte största spritvarumärke, men kanske framförallt över hur hållbar tillverkningen i Åhus är. Det är därför så många av våra närmsta kollegor ville bidra till inspelningen, säger Absoluts produktionsdirektör Anna Schreil, som själv medverkar i filmen i ett pressmeddelande.



Filmen – som kan liknas vid introduktionsfilmer för de nyanställda – visar tittaren vad som händer bakom kulisserna i Åhus och visar upp destillationsprocessen för vodkan. Nakenheten ska fungera som metafor för företagets transparens kring produktionen. Absolut har också en långsiktig ambition om att skapa en hållbar cirkulär källa för tillverkningen. I dagsläget arbetar man med målet att inte generera något avfall, endast biprodukter som går att återanvända på ett innovativt sätt.

Filmen "The vodka with nothing to hide" är ska kommunicera Absoluts vilja att alla företags skyldighet att sträva efter hållbarhet. Craig Johnson, global marknadsdirektör, säger i en kommentar:

– Vi tror på att använda vår röst för att främja förändring och vi är stolta över att ligga i framkant i vår bransch när det gäller hållbarhet och transparens. Det är viktigare än någonsin att berätta för våra kunder att vi inte har något att dölja.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AbsolutReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.