Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åbyhammar ny RO-boss

Publicerad: 21 Januari 2011, 09:21

Marianne Åbyhammar blir ny ordförande i Reklamombudsmannens Opinionsnämnd. Hon efterträder Lotty Nordling.


Marianne Åbyhammar är hovrättsråd och har en lång och bred erfarenhet av marknadsrättsliga frågor. Bland annat har hon varit ställföreträdande Konsumentombudsman på Konsumentverket. Hon har också varit departementsråd i regeringskansliet och expert i flera utredningar, bland annat i utredningen av en ny marknadsföringslag.

−      Självreglering är ett viktigt komplement till konsumentskyddet och med min breda bakgrund inom det marknadsrättliga området känns det därför oerhört spännande att få förtroendet att axla ordföranderollen i Reklamombudsmannens opinionsnämnd, säger Marianne Åbyhammar.

Reklamombudsmannen är branschens egenåtgärdssystem som verkar för effektiv självsanering av marknadskommunikation.

Reklamombudsmannen och Reklamombudsmannens opinionsnämnd ska verka för att kommersiell marknadskommunikation är förenlig med god marknadsföringsetik. Opinionsnämndens uppgift är att pröva om reklam strider mot ICC:s grundregler för reklam och marknadskommunikation. Opinionsnämnden kan också ge vägledande rådgivning i principiella frågor som gäller marknadskommunikation.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.