Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Accenture Interactives första Cannes-nominering: "Sverige leder vägen"

Publicerad: 18 Juni 2019, 14:15

Adam Kerj, kreativ chef på Accenture Interactive Nordics, och Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi.

Med "Memory Lane" knep Accenture Interactive och Stockholm Exergi bolagens första nomineringar i Cannes Lions. Det räckte inte hela vägen till ett lejon, men både Adam Kerj och Thomas Gibson är mer än stolta över att bara vara nominerade.


Ämnen i artikeln:

ReklamAccenture Interactive

De senaste åren har traditionella managementkonsultbolag gjort etablerat sig i den kommunikativa världen. Ett av de bolag som varit på snabbast frammarsch är Accenture och deras kreativa avdelning Accenture Interactive. För några månader sedan gjorde man årets mest uppmärksammade uppköp när man lade beslag på Droga5, en av världens mest framstående kreativa byråer.

Även på den svenska och nordiska marknaden har man gjort flertalet förvärv. Under ledning av Mattias Boman och den kreativa chefen Adam Kerj har man köpt upp danska Hjaltelin Stahl, CRM-byrån Kaplan och designinriktade The World Loves.

Under gårdagen nominerades Accenture Interactive Nordics och Stockholm Exergi i Cannes Lions digital craft-kategori för projektet "Memory Lane". För båda parter var det den första nomineringen någonsin i världens mest prestigefyllda reklamtävling.

LÄS MER: Omvänd röstassistent ska minska ensamheten bland äldre

Resumé passade på att ställa ett par frågor till Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi, och Adam Kerj, kreativ chef på Accenture Interactive Nordics.

– Mormor och morfar, farmor och farfar – man önskar att man hade kunnat dokumentera deras liv. Därför tycker jag att det är fint att anamma tekniken på det här sättet. Först var jag rädd för att det skulle bli för teknikigt, att en person sitter och pratar med nån låda. Men Ingegärd, 101 år, motbevisade det. Det kändes som att hon direkt tyckte att det var en person hon pratade med. Vid något tillfälle refererade hon till henne själv och tekniken som "vi flickor". Det säger en del, säger Thomas Gibson.

Vanligtvis jobbar Stockholm Exergi med TBWA som huvudbyrå, i det här projektet valde man dock att samarbeta med Accenture Interactive. Adam Kerj känner han sedan deras tid tillsammans på McCann Stockholm. Thomas Gibson är dessutom en av få svenska marknads- och kommunikationschefer på plats nere i Cannes.

– Jag åker inte hit för att vi är nominerade, utan för att lära mig, lyssna, inspireras och se vart vindarna blåser. Det är stämplat som reklamigt bland marknadsförare, så jag tror att många blir avskräckta. Någon borde ta ett initiativ att samla alla marknadschefer, låta dem nätverka med varandra och kanske ha särskilda träffar för dem. Då tror jag att fler skulle åka hit, berättar han.

För Adam Kerj är det ett kvitto på att Accenture Interactive kan tävla med de bästa när det kommer till kreativitet. Efter nomineringen har det strömmat in gratulationer från runtom i världen.

– Det är väldigt kul och stort för oss och Stockholm Exergi. Med tanke på att det också är en AI-driven ide som gör samhället lite varmare är jag lite extra stolt, det är en tuff kategori med många fina jobb som vi är i sällskap med. Nyheten att vi var nominerad för första gången har verkligen tagits emot väl och det kommer grattis från Accenture Interactive runt hela världen och frånDroga5, Karmarama. Det är stort att vi i Sverige kan leda och inspirera restan av Accenture Interactive.

Vad säger den om Accenture Interactive?

– Jag tror att det är bra ur ett par perspektiv. Dels att vi bevisar att vi kan göra lika bra jobb som de bästa. och att kreativitet är viktigt för våra kunder, precis som det är viktigt för Accenture Interactives kultur framåt. Det är också bra ur ett rekryteringsperspektiv, många duktiga människor hör av sig och ser att vi har något spännande på gång och vill vara med. Jag tycker också att det är ett fint exempel på kreativitet mänskliggör både voice och artificiell intelligens. Det har varit ett otroligt lärorikt projekt för mig oss hela teamet, och roligast av allt är att vi har en kund som Thomas Gibson på Stockholm Exergi som verkligen tror på kreativitetens kraft.

Nomineringen räckte dock inte hela vägen fram till ett lejon. Men som veteran i reklambranschen vet Adam Kerj att man i Cannes Lions tävlar med de absolut bästa.

– Bara att vara på shortlist i Cannes Lions första året är mer än vad jag vågat drömma om så jag är redan mer än nöjd, det känns redan som om vi har vunnit oavsett hur det går. Jag förväntar mig inget mer. Det är så otroligt fina, starka jobb i kategorin.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamAccenture Interactive

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.