Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Acne Creative delar på sig

Publicerad: 29 maj 2008, 12:46

Acne Creative delar upp verksamheten i två delar: designbyrån
Acne Art Dept och reklambyrån Acne Advertising.
Namnet Creative försvinner.


– Vi delar på oss för att bli tydligare mot marknaden. Det blir helt enkelt lättare för oss att jobba mot kunder och andra byråer, i synnerhet som designbyrå, säger Malin Strihagen, ansvarig för Art Dept.

Advertising och Art Dept bildar varsitt affärsområde i kommunikationsgruppen ACNE, som för övrigt består av produktionsbolagen Acne Film, Acne Fiction samt webbproducenten Acne Digital.

Acne Advertising ska arbeta med breda reklamuppdrag och utveckla och förflytta varumärken. Byrån är aktuell med två kampanjer: TCO-förbundens Facketförändras.nu och Flygbussarnas rapskampanj.

Tidigare uppdrag spänner från Socialdemokraternas valkampanj ”Alla ska med”
till integrerade ”The World’s Greatest Dice Roll” spelbolaget Gnuf.
Acne Art Dept har sin grund i grafisk form och jobbar sedan tidigare med kunder som Byredo Parfums, Acne Jeans, Acne Paper, Oscar Properties, Spendrups och Brio.
– Art Dept ska fokusera mer på mode- och livsstilvarumärken, med en starkare koppling till det visuella intrycket, medan Advertising kommer att jobba med bredare reklamuppdrag, säger Malin Strihagen.

Vad hoppas ni på att kunna vinna med den nya uppdelningen?
– Vi hoppas förstås att vi kan vinna fler uppdrag, både i Sverige och internationellt. Det har redan blivit lättare att paketera vårt erbjudande. Vi har några av Sveriges bästa formgivare och vill deras kompetens utrymme mot kunderna och andra byråer.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.