Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Acne-vd:n "Ska börja slåss om Cannes-lejon och Guldägg"

Publicerad: 23 september 2014, 08:46

Jesper Ander tillträdde som vd för Acne Advertising i augusti förra året. Han är nöjd med utvecklingen, men tycker att Acne måste bli ännu bättre på att tydliggöra sitt erbjudande. Han vill också att Acne ska ge sig in i kampen om de stora priserna.


Ämnen i artikeln:

AcneJesper Ander

När kommer ni med något á la Epic Split?
- Snart hoppas jag. Historiskt har vi inte tävlat så mycket, men nu är vår ambition att slåss om både Cannes-lejon och Guldägg, säger Jesper Ander.

Han kom till Acne från en projektledarroll på DDB och blev vd i augusti förra året efter blott ett år på byrån.

Jesper Ander menar att Acne har en setup som få andra byråer med alltifrån klädvarumärke till en R&D-avdelning samtidigt som man jobbar med reklam.

- Det kan framstå som rörigt, även om jag tycker att mixen är vår stora styrka, säger Jesper Ander.

Det sägs att kaos är granne med gud?
- Ja, men det ska vara ett ordnat kaos med en riktning, säger Jesper Ander.

Bokslutet är inte klart ännu, men enligt Jesper Ander kommer det att visa att omsättningen har ökat med 25 procent och att resultatet också har ökat kraftigt.

- Det var tuffare under 2012 och 2013, men det var det för många byråer, säger Jesper Ander.

Acne har funnits sedan mitten på 90-talet och har alltid präglats av en gör-det-själv-känsla, enligt Jesper Ander.

- Jag har exempelvis anställt fyra unga kreatörer. De förvånade över att de redan hade fått göra tv-reklam och trodde att det skulle ta ett par år, säger Jesper Ander.

Jesper Ander har anställt sju personer och Acne Advertising består idag av cirka 30 medarbetare – man har förutom de fyra kreatörerna anställt en planner och två projektledare – Mia Kleist var tidigare reklamchef på Posten, medan Christian Nord kommer från Stockholms-kontoret på North Kingdom.

Acne har fått in kunder som Max, Svensk Fastighetsförmedling, Absolut, Apollo och Magasin III under Jesper Anders första år som vd.

Här handlar det mycket om helhetsuppdrag där man i exempelvis Max-fallet jobbar med alltifrån kassakvittona till tv-reklam.

- Vi satsar inte så mycket på newbiz-verksamhet, utan vårt mål är att växa med våra kunder, säger Jesper Ander.

Acne har kontor i Berlin, London och Los Angeles, men det finns inga planer på att etablera advertising-verksamhet där.

- Adam Springfeldt är ansvarig för att samordna vår internationella business. Vi får internationella förfrågningar, men då jobbar vi med dessa med Stockholm som bas, säger Jesper Ander.

Vad anser du att du tillför som vd?
- Jag tycker att jag är bra på att vara duktig i det lilla. Det är klart att personalen fick ta ett stort ansvar när jag gick in som oerfaren vd, men jag tycker att folk har växt med det, säger Jesper Ander.

Han tror att Acnes modell med olika former av verksamheter under samma paraply har framtiden för sig.

- Vi har en förståelse för kundens situation eftersom vi har startat egna bolag och varumärken, säger Jesper Ander.

Hur ska bli den där vd:n som alla bara älskar när du en gång lämnar posten?
- Lyckas jag med att skapa förutsättningar för kreatörerna att göra bra reklam så är det steg i rätt riktning, säger Jesper Ander.

Hur ska ni bli bättre på att tyddliggöra ert erbjudande? Det är väl risk att ni uppfattas som spretiga?
- Hellre spretigt än tråkigt. Spretigt kan alltid klippas ned, men det torftiga är svårare att göra något åt, säger Jesper Ander.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AcneJesper Ander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.