Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Acnes vd avslöjar sitt framgångsrecept

Publicerad: 5 Mars 2012, 12:09

Elin Bäckman.

Foto: Ulrika Fjällborg.

Elin Bäckman, vd för Acne Advertising, har chans att vinna Ledarnas pris Framtidens Kvinnliga Ledare. Bäckman tillträdde som vd 2009 och sedan dess har reklambyrån vuxit rejält. Nu avslöjar hon sitt framgångsrecept.


Ämnen i artikeln:

Elin BäckmanLedarna

För sjätte året i rad rankar Sveriges  chefsorganisation Ledarna landets 75 främsta unga kvinnliga chefer.  Vinnaren och listan med de 75 namnen över Framtidens kvinnliga ledare offentliggörs på en gala i Stockholm i maj 2012.

Kvinnorna på Ledarnas rankinglista är mellan 20-35  år och arbetar som  chef eller ledare. De är alla bedömda för deras  prestationer under år  2011 och tidigare. Totalt har över 200 nomineringar kommit in under senhösten och januari, meddelar Ledarna.

Elin Bäckman, vd för Acne Advertising, är ett av namnen. Hennes framgångsrecept har bland annat bestått i att höja  senioriteten på byrån och inte vara rädd att anställa medarbetare som är  ”bättre” än henne själv.

– Det är såklart väldigt lätt att känna sig hotad  eller ”avslöjad” när man stöter på någon som har mer erfarenhet eller är  äldre än du själv, eller som helt enkelt imponerar väldigt mycket genom  sin kompetens. Varje gång man känner så ska  man slå till. Då har man hittat sin stjärna! Och man har då också  hittat någon som kommer att utveckla en själv och leda till många  positiva effekter för det företag du leder.

– Kanske är det lättare för  kvinnor än för män att lägga prestigen åt sidan och anställa  någon som du upplever som bättre än sig själva, säger Elin Bäckman i en kommentar.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Elin BäckmanLedarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.