Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 Mars 2012, 12:09
Elin Bäckman.
Foto: Ulrika Fjällborg.
Elin Bäckman, vd för Acne Advertising, har chans att vinna Ledarnas pris Framtidens Kvinnliga Ledare. Bäckman tillträdde som vd 2009 och sedan dess har reklambyrån vuxit rejält. Nu avslöjar hon sitt framgångsrecept.
För sjätte året i rad rankar Sveriges chefsorganisation Ledarna landets 75 främsta unga kvinnliga chefer. Vinnaren och listan med de 75 namnen över Framtidens kvinnliga ledare offentliggörs på en gala i Stockholm i maj 2012.
Kvinnorna på Ledarnas rankinglista är mellan 20-35 år och arbetar som chef eller ledare. De är alla bedömda för deras prestationer under år 2011 och tidigare. Totalt har över 200 nomineringar kommit in under senhösten och januari, meddelar Ledarna.
Elin Bäckman, vd för Acne Advertising, är ett av namnen. Hennes framgångsrecept har bland annat bestått i att höja senioriteten på byrån och inte vara rädd att anställa medarbetare som är ”bättre” än henne själv.
– Det är såklart väldigt lätt att känna sig hotad eller ”avslöjad” när man stöter på någon som har mer erfarenhet eller är äldre än du själv, eller som helt enkelt imponerar väldigt mycket genom sin kompetens. Varje gång man känner så ska man slå till. Då har man hittat sin stjärna! Och man har då också hittat någon som kommer att utveckla en själv och leda till många positiva effekter för det företag du leder.
– Kanske är det lättare för kvinnor än för män att lägga prestigen åt sidan och anställa någon som du upplever som bättre än sig själva, säger Elin Bäckman i en kommentar.
Magnus Helander