Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ACO marknadsförs med Facebook-modeller

Publicerad: 29 augusti 2008, 14:11

I höst storsatsar ACOpå att få fler att välja produkter från ACO Face & Body framför andra produkter på Apoteket. Modelljakten skedde på Facebook.


Tidigare i år lades sociala annonser ut på Facebook där ACO sökte modeller till en kommande kampanj. Intresserade skulle skicka in en anmälan där de motiverade vilken ACO-produkt som var deras favorit. Kampanjen gick i Sverige, Norge och Danmark.

– I Sverige fick vi in cirka 250 svar, i Norge cirka 150 och i Danmark runt 100 stycken. Sedan tittade vi igenom vilken motivering de gett, så att de inte bara skrivit av baksidestexten, och till slut, efter personliga intervjuer med ett par av dem, valdes tre tjejer per land ut, säger Jenny Kruseborn, Nordisk produktchef på ACO.

Kampanjen, som är framtagen av reklambyrån Heart, börjar gå i september. Den kommer att synas i print och utomhus fram till december i år. Kampanjen går i alla tre länderna men varje land använder modeller från det egna landet.

Vad var viktigt i valet av tjejer?
– Det var viktigt att deras personlighet stämde överens med våra värderingar eftersom de blir ambassadörer för produkterna och att de hade bra utstrålning. Dessutom tittade vi mycket på deras motivering till vilken produkt de gillar bäst hos ACO.

Budget för kampanjen är cirka 10 miljoner kronor. Det innefattar dels en redesign av tidigare produkter samt två nya produkter och serien ”mogen hy”.

– Vi vet ju att många köper sina produkter efter rekommendationer från vänner, bekanta, tidningar med mera. Och vi vet att många har sina favoritprodukter i vårt sortiment. Därför valde vi att låta våra lojala köpare att visa och berätta om sina favoritprodukter för andra, säger Jenny Kruseborn.

Vad vill ni säga med kampanjen?
– Vi vill nå en bred målgrupp och visa att nu har det hänt något nytt. Allt bygger på konceptet ”min favorit”, säger Peter Wibert, kund och marknadsansvarig på ACO.

Bakom den nya designen står designbyrån Silver.

Aco

Byrå: Heart
Arbetsgrupp: Andreas Lundgren copy, Lotta Nordin ad, Jonas Södergren planner/projektledare, Björn Malmberg projektledare, Olle Enström produktionsledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.