Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Aco tvingas ändra sin reklam

Publicerad: 7 november 2008, 13:39

Läkemedelsverket tvingar Aco att genast ändra sin marknadsföring för kortisonkrämen Hyderm. Anledningen – det framgår inte att små barn endast får behandlas efter läkarordination.


Aco måste nu ändra sin marknadsföring så att det framgår att barn under två år bara får behandlas efter läkarordination. Bryter de mot förbudet riskerar de ett vite på en halv miljon kronor.

Läkemedelsverket uppmärksammade kampanjen i tidningen Mama i juni i år. Förutom uppgiften som saknades rörande barn under två år ansåg Läkemedelsverket också att det inte framgick att produkten var ett läkemedel.

Aco har nu tio dagar på sig att skicka in en redogörelse för hur de ändrat kampanjen alternativt en skriftlig försäkran om att marknadsföringen upphört.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.