Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ActionAid tar över din markör

Publicerad: 25 oktober 2011, 13:07

Hjälporganisationen ActionAid testar ett nytt tillvägagångssätt i sin senaste reklamkampanj. Med banners som tar över besökarnas markörer vill man värva givare. Bakom ligger reklambyrån A Perfect World (APW) som inte tog betalt för sitt arbete.


Ämnen i artikeln:

Actionaid

Bannern visar en liten flicka med utsträckt hand och en text som uppmuntrar dig att räcka ut din egen. När man för markören över bilden ”kidnappas” den och sätts i flickans hand. Klickar man inte vidare på bannern och besöker samma webbsida nästa dag har markören bleknat och texten ”Igår sa du idag” dykt upp.

Kampanjen är den senaste satsningen från ActionAid. Konceptet är nytt för hjälporganisationen och annonseringen kommer den här gången endast att bestå av banners. Huvudbudskapet är att locka till sig alla de som vill stödja hjälparbetet men som aldrig kommer till skott.

ActionAid har inte en stor budget att röra sig med när det kommer till marknadsföring. De letade därmed efter en reklambyrå som kunde ställa upp för den goda sakens skull. APW nappade på förslaget.

– Vi blev förfrågade om vi ville hjälpa till, och vi kände att det här var någonting vi kände att vi ville göra, berättar Johan Gustafsson, AD på APW.

APW som är kända för sina estetiska reklamlösningar utformade konceptet åt ActionAid pro bono. Kampanjen kommer att pågå fram till årsskiftet.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Actionaid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.