Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Adam Alsing vill få dig att spara i reklamvariant på kultfilm

Publicerad: 15 Oktober 2018, 10:44

Adam Alsing kommer tillbaka från framtiden i en ny reklamfilm för pensionssparappen Nowo. Reklamfilmerna är inspirerade av 1980-talsrullen "Tillbaka till framtiden" och uppmanar människor att skicka pengar till sina framtida jag.


Ämnen i artikeln:

Adam AlsingReklamReklamfilm

Nowo är en reaktion på byråkratin inom svenska pensionssystem med ambitionen att skapa en enkel och överskådlig sparform. Medlemmarna får med tjänsten tillgång till ett antal olika sparformer som handlar om att man sparar lite varje dag istället för mycket och sällan. Medlemmarna väljer om de vill att en liten summa ska dras från sitt vanliga bank/kreditkort varje dag eller om de vill skaffa ett Nowo-kort, där en procentuell andel av det man handlar går till eget sparande. Under 2018 har Nowo haft en tillväxt på 40 000 nya medlemmar.

I det nya "framtidskonceptet" med Adam Alsing vill Nowo få ett bredare genomslag. Han har själv testat appen i ett års tid och blir i och med reklamkampanjen även delägare i Nowo.

– Jag tror att vi alla gillade "Tillbaka till framtiden" när den kom och hoppas att man garvar åt våra filmer som anspelar på den. Men i grunden är det ju ett otroligt allvarligt ämne, eftersom folk idag tycker det är skitsvårt att spara. Jag tycker att det är helt förkastligt att det finns fattigpensionärer och människor som har jobbat ett helt liv som inte får möjlighet till en dräglig pension med någon slags guldkant, säger Adam Alsing i ett pressmeddelande.

Kampanjen kommer att gå i tv, radio, utomhus och i sociala kanaler och produceras av Pro Lounge.

– Briefen från NOWO var tydlig med att de ville sticka ut från andra aktörer inom sparande. Pension handlar precis om att skicka pengar till framtiden så referensen till filmen Tillbaka till framtiden har känts klockren från början. Att hitta balansen mellan storytelling och konverteringsuppmaning har varit en väldigt rolig utmaning, säger Niclas Tillman som producerat filmerna i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Adam AlsingReklamReklamfilm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.