Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Adam Bergs clownfilm för Philips

Publicerad: 20 April 2009, 06:20

Philips har stor lansering av det nya tv-formatet 21:9. Den holländske hemelektronikjätten får hjälp av svenske regissören Adam Berg.


Ämnen i artikeln:

Camp DavidAdam Berg

Bild ur filmen.

Det nya tv-formatet 21:9 är en världsnyhet. 21:9-rutan är betydligt bredare än 16:9 som kallades widescreen när det kom för knappt 20 år sedan och ersatte kvadratlika 4:3. 21:9 är ett mer biolikt format och passar Bluerayfilmer.

Och när Philips presenterar en världsnyhet inom tv lägger man all marknadsföring på en kampanjsajt.

Philips uppdraget till reklambyrån DDB Tribal i Amsterdam var att skapa något som kunde mäta sig med Hollywood. Då vände sig byrån till Camp David-regissören Adam Berg, som representeras av produktionsbolaget Stink utanför Sverige.

Resultat blev surrealistisk film om clowner som rånar en byggnad som även innehåller ett sjukhus. Polisen stormar, det är explosioner och pengar flyger överallt. Allt fruset i ett ögonblick och filmer är en lång komplicerad åkning genom hela scenen.

kampanjsajten kan man även göra korta stopp och se tekniken bakom filmen förklaras i sidofilmer.
– Du ser inte så ofta konstiga clowner och poliser som skjuter på varandra och saker som sprängs i luften i reklamfilm. Så det var jättekul att spela in. Tribal och Philips stöttades konceptet och idén – det är inte ofta du får så mycket frihet, säger Adam Berg till Shots.

Filmen är visserligen 2,19 minuter lång men kan även ses som en loop där man kan stanna filmen för att se närmare på detaljer.

Svenske Fredrik Bäcker var fotograf och Daniel Bergman exekutiv producent.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Camp DavidAdam Berg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.