Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Adam & Eves framgångsrecept – så blev de världsbäst

Publicerad: 31 januari 2018, 13:39

Karen Boswell.

Foto: Pressbild

Karen Boswell, innovationschef på Adam & Eve DDB, hyllar svenska kreatörer inför sin medverkan på Framtidens Byrå i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Reklambyråeradam&eve DDB

Adam & Eve DDB skördar just nu internationella framgångar. Den brittiska byrån utsågs i december till årets internationella byrå av Adage, den vann priset Effectiveness Agency of the Year av APG och Campaign har fyra år i rad slagit fast att Adam & Eve DDB är den bästa kommunikationskonsulten i Storbritannien.

När Resumé frågar Karen Boswell om framgångsreceptet, svarar hon:

– Det här kanske låter självklart, men vi är besatta av att lära känna våra kunder utan och innan. Och vi ger inte upp förrän vi har den bästa tänkbara idén som både vi och kunden älskar.

Om idén bara är bra, så är den inte tillräckligt bra, säger hon.

– Den måste vara fantastisk ur ett kreativt perspektiv och samtidigt effektiv. Om den bara är snygg men inte funkar så gör den inte jobbet för våra kunder.

Adam & Eve DDB sjösatte ifjol uppmärksammade kampanjer för bland andra H&M, Volkswagen, EA Sports och John Lewis.

Enligt Karen Boswell, som har jobbat på byrån sedan 2015, banar djupa kundrelationer väg för det goda resultatet. Hennes råd till andra byråer är att verkligen engagera sig i kundernas affärer.

– Vänta inte bara på briefen, säger hon, och fortsätter:

– Plocka upp telefonen, var alltid till hands, spring över och träffa kunderna så ofta du kan. Dela insikter och proaktiva idéer som hjälper dem i sina utmaningar. Var öppen och ärlig.

Vad vet du om den svenska byråvärlden?

– Jag tycker att svenska kreatörer generellt sett är experter på att ompröva det gamla och hitta det nya. Vi har en del svenska kreatörsteam på Adam & Eve DDB och jag älskar deras sätt att tänka. De har inga gränser; om de kan skapa något i sina tankar tror de helt enkelt att det är möjligt att genomföra.

Karen Boswell lyfter också fram modet att säga ifrån, att vilja kämpa för det goda, som egenskaper hon ofta hittar hos svenska kollegor.

– Ett av mina favoritexempel på det är Garbergs "Los Santos Pride". Sen är ni ett stolt gäng också som registrerade ert land hos Airbnb. Snyggt jobbat, Forsman & Bodenfors.

Vad ska du tala om på Framtidens Byrå i Stockholm?

– Keeping up with the speed of life. Tekniken har kopplat oss till allt vi vill ha, när vi vill ha det. Och utvecklingen saktar inte ner. Jag ska dela med mig av en del tankar och lärdomar om hur vi kan skapa innovationskulturer för att alltid kunna vara "up to date" och relevanta på en ständigt föränderlig marknad.

Seminariet Framtidens Byrå arrangeras före Årets Byrå-galan den 21 februari. Läs mer och anmäl dig här.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Reklambyråeradam&eve DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.