Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Adam Kerj blir kategoriordförande i D&AD

Publicerad: 1 November 2018, 10:27

Accenture Interactive Nordics kreativa chef Adam Kerj får hedersuppdraget att agera juryordförande i D&AD.


Ämnen i artikeln:

Adam KerjD&ADReklamAccenture Interactive

Adam Kerj är en av Reklamsveriges mest meriterade. Han har bland annat en lång erfarenhet från den amerikanska marknaden där han haft roller som varit kreativ chef på 360i samt på JWT New York.

Tidigare i år tog han över som CCO på Accenture Interactive Nordics, och nu får han uppdraget att leda digital marketing-kategorin i D&AD. Svenskar som tidigare varit juryordföranden i tävlingen är bland andra Forsman & Bodenfors Anna Qvennerstedt (mobile) och Stendahls Martin Cedergren (digital).

– Det är en stor ära att få vara del av något jag följt och inspirerats av under hela min karriär, och extra roligt att få göra det just i den digitala kategorin där den största kreativa förändringen sker, berättar Adam Kerj för Resumé.

Vid sidan av One Show och Cannes Lions brukar D&AD anses vara världens mest prestigefyllda reklamtävling.

– D&AD har varit en föregångare i det att de fokuserar så mycket på både idén och hantverket. Jag hoppas få se och diskutera jobb där man inte tagit några genvägar, idéer som lyfter fram kulturskiften och där varumärken vågar ta ett kliv framåt genom att stå för saker och ting på riktigt, fortsätter han.

Adam Kerj lyfter fram utvecklingen där bidrag som drivit innovation för innovationens skull blir alltmer sällsynta och att de numera handlar om att faktiskt göra skillnad med kreativa upplevelser för hela kundresan.

– Fler och fler har ambitionen att förändra beteenden i grunden, och det gör man inte genom en vanlig reklamkampanj, vilket är söndertjatat nu. Jag tror vi kommer att få se idéer där det märks att en bredare arbetsgrupp med både kreatörer och systemtänkande människor varit inblandade från början, det är i den krocken man kan uppnå det riktigt magiska, säger Adam Kerj.

Vilka bidrag han tror kommer få framskjutna positioner i tävlingen får han än så länge inte uttala sig om, vilka de övriga jurymedlemmarna blir är heller inte officiellt än.

– Kreativitet och mänskliga insikter är viktigare än någonsin för varumärken. Ambitiösa idéer, hantverket och design är något jag verkligen vill fokusera på eftersom vi ställer högre och högre krav och samtidigt hela tiden förväntar oss bättre, smartare eller mer underhållande upplevelser, tjänster och produkter i takt med att nya utmanare, plattformar och teknik förändrar förutsättningar för vad som är möjligt från den ena dagen till den andra. Vilket gör att kreativitet är viktigare än någonsin för att överleva.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.