Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Adam Kerj gräver guld i USA

Publicerad: 5 Maj 2013, 20:26

Adam Kerj.

Foto: Frida Flakstad. (Arkiv)

För ett år sedan lämnade Adam Kerj Saatchi & Saatchi för ett toppjobb i USA, som Chief Creative Officer på Dentsus digitala byrå 360i New York. Och det går bra – för några dagar sedan blev det två guld i klassiska reklamtävlingen Clio och ett guld i New York Festivals. – Helt fantastiskt kul, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

ClioAdam KerjClio Awards

Efter nio år på Saatchi lämnade Adam Kerj i fjol tjänsten som cd på byrån. Flyttlasset gick till New York för toppjobb som Chief Creative Officer på 360i. Han ingår i 360i:s ledningsgrupp och rapporterar direkt till vd:n Bryan Wiener.

På 360i New York arbetar runt 450 personer och byrån ägs av  japanska Dentsu.

Adam Kerj trivs och håvar nu in priser av ädlaste valör. I slutet av förra veckan blev det två Clio-guld för Oreo Daily Twist-kampanjen och två brons för Super Bowl Tweet. Dessiutom blev det guld även i New York Festivals för Oreo Daily Twist.

– Kampanjerna har fått enormt genomslag i USA – helt utanfor  traditionella media som tv och print vilket bevisar att  digital/experiential/social har nått tipping point för många stora  varumarken. man fokuserar mindre på ”paid media” och mer på ”earned media”, säger Adam Kerj som menar att Oreo är ett av USA:s mest ikoniska varumärken.

– Vi har sedan ett år  en ”news room- approach” vilket gör att varumärket hela  tiden är relevant i popkultur i realtid. Oreo har 30 miljoner Facebook-fans. Den här kampanjen var på Facebook, Twitter och  i Oreos egna kanaler.

– Daily Twist var 100 dagar, Oreo såg pa varlden ur sitt naiva,  lekfulla perspektiv och gjorde en twist, varje dag i 100 dagar. Sista  twisten var helt crowdsourcad, ett liveevent pa Time Square.

Och Super Bowl Tweet?
– Vi har social mission controls för både Coke och  Oreo hos oss i samband med stora kulturella events som exempelvis Super Bowl, Oscars och Golden Globe.

– När det blev strömavbrott valde vi att improvisera – vilket var  möjligt eftersom vi hade alla i rummet, kunden, legal, kreatörer,  social, digital word of mouth – vilket gjorde att tweeten blev  kulturellt relevant och fick sådan social räckvidd.

Adam Kerj är mycket belåten med resultatet.

– Oreo har nu blivit en social media darling, vi blev uppmärksammade när vi antog utmaningen från Kit Kat på Twitter i realtid .

Hur högt rankar du där här gulden?
– Klart att Clio guld och brons är oerhort kul om man ser i vilket  sällskap man är. Clio är en av de storsta tävlingarna och antalet bidrag är enormt, så självklart håller jag det har väldigt högt. Det är ocksa  ett bevis på att kampanjer i den här digitala,  sociala kategorin är mest spännande och absolut den mest innovativa  jämfort med traditionell media. Precis som Prime's briljanta kampanj  Captcha.

Adam Kerj tycker att den nya trenden är påtaglig:

– Gränslandet för vad som är digitalt, pr och traditionellt är helt  utsuddat, viktigare är var och hur man underhåller sina konsumenter och  vilka upplevelser man kan bygga genom alla media, och skapa innehåll som  ar intressant och engagerar. Man kan man göra så  otroligt mycket kul och smart.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

ClioAdam KerjClio Awards

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.