Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Adam Kerj om Super Bowl-lösningen

Publicerad: 4 februari 2013, 17:24

360i:s annons för Oreo under Super Bowl

Reklambyrån 360i tog snabbt tillvara på tillfället i samband det mer än halvtimmeslånga strömavbrottet under Super Bowl. Deras annons utvecklades i samarbete med storkunden Oreo. På kort tid fick annonsen över 12 000 retweets och lyftes fram av branschtidningen AdWeek. – Vi jobbar som en nyhetsredaktion, säger Adam Kerj, chefskreatör på 360i.


Ämnen i artikeln:

Adam Kerj

I början av den tredje quartern bröts finalen i Super Bowl på Louisiana Superdome. Under 34 minuter låg delar av planen i mörker innan matchen mellan Baltimore Ravens och San Francisco 49ers kunde återupptas.

På 360i:s huvudkontor i Soho, New York satt den svenske chefskreatören Adam Kerj med byråkollegorna och medarbetare från storkunden Oreos marknadsledning. På kort tid hade de tillsammans gått från idé till en stilren annons med copytexten: "You can still dunk in the ark".   

– Vi har det globala uppdraget för Oreo i sociala medier. I USA är varumärket ikoniskt, alla känner till det. När det blev svart satte vi igång processen med kunden. En realtidskreation helt utanför planen, men kunden hade en bra idé att knyta samman med strömavbrottet, säger Adam Kerj till Resumé.

Saatchi & Saatchis tidigare CD Adam Kerj och kollegorna på 360i såg strömavbrottet som ett tillfälle att skapa ett ordentligt genomslag för kexvarumärket som har 31,5 miljoner fans på Facebook. På kort tid hade annonsen fått 12 000 retweets på Twitter.

– Oreo var en av de första att kommunicera ett reklambuskap i samband med "black-outen". Vi använde samma tonalitet och manér som vi arbetade med i kampanjen "100 daily twists" (en kampanj i samband med Oreos 100-årsfirande reds. anm.) och kopplade det till händelsen. Med ett så pass stort och välkänt varumärke som Oreo måste man vara extra snabb för att fortfarande ses som relevant, säger Adam Kerj.

Redan innan strömavbrottet hade Oreo och 360i en strategi för hur man skulle sköta realtidsmarknadsföringen under mega-eventet Super Bowl. Strategin tog avstamp i sommarens kampanj "100 dialy  twists", där man använde sig av varje år i Oreos historia under 100 dagar.  

I dag lyfts annonsen och dess spridning upp som ett av Super Bowls fem främsta reklamexempel i realtid av branschtidningen AdWeek. Även Buzzfeed och Adage har uppmärksammat 360i och Oreos snabba arbete.

Hur är det att jobba som arbetsgrupp under den här typen av tidspress?
– Som en social och digitalbyrå är vi mer strukturerade som en nyhetsredaktion. Man måste ställa om sig i reltid, annars försvinner möjligheten snabbt. I USA har man en större förståelse för genomslagskraften i sociala medier.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Adam Kerj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.