Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Adam Kerjs 360i utsedd till näst hetaste byrån i år

Publicerad: 29 Januari 2013, 08:08

Adam Kerj, kreativ chef 360i

Foto: Björn Elgstrand

Saatchi & Saatchis före detta cd, Adam Kerj, har nått stora framgångar som chefskreatör på 360i – en byrå som idag har 500 anställda. Han har bland annat bidragit till att vända uppfattningen om bacon. 360i har nu utsetts till den näst hetaste byrån av Adage.


Ämnen i artikeln:

AdAgeAdam Kerj

Adage frågar sig hur hett bacon egentligen är. Svaret är hetare än Tom Cruise, Lady Gaga och Kanye West.

360i fann också att endast en liten andel associerade fläskprodukter med ett varumärke.

Så  föddes Oscar Mayers sociala medier-kampanj Great American Bacon Barter,  där en komiker reste omkring över landet utan några pengar på fickan,  men med nya produkten extra tjock bacon att byta mot en övernattning mat  eller andra förmåner som exempelvis biljetter till NFL-matcher, enligt  Adage.

Kampanjen fick enorm uppmärksamhet och enligt Adage är den  bara ett exempel på hur man kan utnyttja data för att generera idéer  till större kampanjer.

Faktum är att Tidningen är så pass imponerad av 360i att man har utsett byrån till årets näst hetaste byrå.
– Det är en stor ära och fantastiskt för vår byrå, säger Adam Kerj, chefskreatör på 360i.

Adage  berättar också att 360i knappt tappar en enda kund, medan man under det  gångna året också har gjort prisvinnande jobb för nya kunder som Hanes,  Verizon och Trident.

360i har en byråintäkt på 600 miljoner dollar  per år, vilket är en ökning med 15 procent. Personalstyrkan ökade också  med 20 procent till 500 personer under gångna året.

360i har 6 kontor i USA och ägs av Dentu.

Byrån  öppnade också sitt första icke USA-baserade kontor i London i början av  2013. Tanken är att kontoret ska fungera som en hubb för en europeisk  expansion, enligt Adage.

Byråns ordförande och vd, Bryan Weiner, öser lovord över kreativa chefen Adam Kerj:

Han  menar att Adam Kerj har hjälpt 360i att lyfta sin storytelling och  samtidigt kombinerat det hela med bolagets expertis inom bland annat  konsumentbeteende och data.
– Vi tror att det här är vad  marknadsförare behöver för att skapa band med konsumenter i en tidsera  där saker och ting befinner sig i en stadig förändring, säger Bryan  Weiner till Adage.

Topp fem Adages A-list för 2013:
1. 72 and Sunny.
2. 360i
3. Grey
4. R/GA
5. Droga 5.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

AdAgeAdam Kerj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.