Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 3 Maj 2013, 08:55
Sportjätten Adidas och Hyper Island fördjupar sitt samarbete. Duon släpper stipendiet The Adidas fellowship för Future Data Talents, vilket riktar sig till internationella studenter som vill läsa digital datastrategi vid Hyper Islands campus i Stockholm.
– Datadriven strategi och marknadsföring skapar enorma möjligheter för företag, samhällen och människor; varumärken kan till exempel optimera tjänster och produkter och lära känna sina kunder bättre med kundens nytta i fokus, säger Paul Ziliotto, senior Network Marketing Manger på Adidas i en kommentar.
Hyper Island drog igång The Digital Data Strategist Program i höstas. Studenterna utbildar sig inom områden som dataanalys, storytelling, design och entreprenörskap.
Tanken är att möta efterfrågan på nästa generations datastrateger – flera rapporter pekade på ett växande behov av sådana.
Paul Ziliotto hoppas att Adidas ska kunna dra sitt strå till stacken genom att bolaget inrättar stipendiet Digital Data Strategists – stipendiet innebär att internationella (icke-nordiska) studenter kan ansöka om ett 60-veckorsstipendium till Hyper Islands The Digital Data Strategist Program.
– Adidas har jobbat tillsammans med våra studenter vid ett flertal tillfällen tidigare, och vi är glada att de vill ta detta samarbete ytterligare ett steg. Det händer mycket kring data just nu och vi ser fram emot att stötta nya talanger inom området, säger Johanna Frelin, vd på Hyper Island i en kommentar.
Hyper Island samarbetar med studenter och branschexperter från företag och organisationer över hela världen.
Hyper Island driver för närvarande sju heltidsutbildningar och har campus i Sverige, Storbritannien, USA Och Singapore.
Karl-Johan Byttner