Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Adidas förlorar rätten till sina ikoniska ränder efter EU-dom

Publicerad: 19 Juni 2019, 13:02

Adidas tre ränder är inte tillräckligt unika och förlorar därför sitt varumärkesskydd. Det slår en EU-domstol fast och bekräftar därmed ett tidigare beslut Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet.


Ämnen i artikeln:

ReklamAdidas

Sportmode har genomgått flera uppmärksammade varumärkesstrider. Det mest uppmärksammade är kanske bråket mellan Supreme och Supreme Italia på den kinesiska marknaden där det sistnämnda plagiatmärket i början av juni förlorade rätten till sitt varumärke. Vi har också sätt Adidas bråka med Sketchers medan Nike och Adidas gamla trätobroder Puma hamnat i luven på varandra.

En EU-domstol meddelar nu att de upphäver Adidas varumärkesskydd för kläder, skor och huvudbonader som sporttillverkaren haft på EU-nivå sedan 2014 eftersom det tyska företaget misslyckats med att uppvisa att ränderna har "distinkt karaktär". Det skriver Reuters.

I ett uttalande säger Adidas, något överraskande, att beslutet har en marginell betydelse, att domen gäller en specifik användning av de tre parallella ränderna och kommer inte beröra andra varumärkesskyddade delar i Europa. Det är dock oklart vilket användningsområde som kommer att påverkas.

Beslutet kan  överklagas till Europadomstolen. Adidas aktie föll med 1,3 procent på onsdagsmorgonen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamAdidas

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev