Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Adidas fostrar ”vanlisar” till globala influencers – här är varumärkets strategi

Publicerad: 14 Juni 2019, 06:29

Adidas skapar sina egna influencers, ilska mot reklam på Huaweis låsta skärm och Facebook når deal med annonsörer. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

AdidasInfluencerInfluencer marketingReklamMorgonsvepet

Adidas har försökt skapa sina egna influencers, efter att de kommit till insikten att en stor del av målgruppen vill skapa sitt eget kändisskap men har inte samma globala spridning som Adidas själva. Det som började som ett nätverk av mikroinfluencers för Adidas på stängda plattformar som Whatsapp 2015, har idag utvecklats till ett kollektiv av Adidas-ambassadörer på global nivå. Ett exempel finns i Ehsan Abassi, som för fyra år sedan var en av 70 000 personer som deltog i en serie street-fotbolls-events som Adidas stod bakom. Strax därpå blev han inbjuden till att bli en del av varumärkets mikroinfluencers och sedan blev han medlem influencer-fotbollslaget Tango Squad FC. I dag syns han i globala annonser vid sidan av fotbollsstjärnor som Lionel Messi och Paul Pogba. En längre artikel om strategin finns att läsa på Digiday.

Ilska mot reklam på Huaweis låsta skärm
Huawei och Honors smarta telefoner har fått ett nytt inslag på de låsta skärmarna: nämligen reklam. Det ska ha skett utan att användarna fått någon förvarning om det, vilket gjort att användarna ilsknat till rejält. Huawei menar att man inte är den som ligger bakom annonserna. I stället skyller bolaget på tredjeparts-appar och menar att ett liknande problem drabbade Samsunganvändare för inte så länge sedan. Dock ställer sig experter frågande till uttalandet, då annonserna lagts i Huaweis egen funktion för växlande skärmbakgrunder. Det skriver Digital Trends.

Facebook når deal med annonsörer som förbannat sig över dålig videomätning
Flera annonsörer har stämt Facebook för plattformens problem med videomätning. Men nu har en överenskommelse nåtts i den federala domstolen i Kalifornien, tidigare i veckan. Då kom Facebook överens med en grupp annonsörer som säger sig ha köpt annonser baserat på felaktiga siffror. Det hela handlar om att Facebook felaktigt hade blåst upp den genomsnittliga tiden som folk tittade på video, något plattformen själv meddelade 2016. Hur uppgörelsen ser ut har inte offentliggjorts. Detta skriver Adweek.

Linkedin hottas upp
Jobbnätverket Linkedin ska få en ny kostym. Det handlar bland annat om förändringar i bolagets logotyp samt plattformens typografi, färger och former. De nya inslagen kommer stegvis att rullas ut över plattformen. Rebrandingen kallas internt för "Project Otis" och påbörjades redan för två år sen.
– Vi förstår vad våra kunder och medlemmar behöver från oss. Under 16 års tid har vi haft samma vision och mission, säger Melissa Selcher, chef för varumärkesmarknadsföring och företagskommunikation på Linkedin, enligt Adweek.

Uppgifter: Visa och Mastercard backar Facebooks kryptovaluta
Flera betalbolag, däribland Visa, Mastercard och Paypal, står bakom Facebook inför att de lanserar sin kryptovaluta nästa vecka. Även Uber backar. Detta enligt uppgifter till Wall Street Journal. Enligt uppgifterna ska bolagen investera motsvarande 95 miljoner kronor var och de uppges vara ett dussintal. Ingen av parterna vill kommentera uppgifterna. Det skriver CNBC.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev